E-mentor logo
EN
E-mentor nr 2 (39) / 2011

Spis treści artykułu

Redakcja e-mentora poleca

Recenzje i felietony

Publikacje


Stanisław Suchy, Edukacja dorosłych pracowników i bezrobotnych, Difin, Warszawa 2011

W książce zaprezentowano zmiany, jakie za sprawą przemian gospodarczych i społecznych z przełomu XIX i XX wieku nastąpiły w obszarze edukacji. Celem autora było ukazanie organizacji i funkcjonowania edukacji ustawicznej dorosłych zarówno w skali makro (w tym m.in. omówienie strategii, tendencji, przepisów prawa), jak również w skali mikro (charakterystyka szkoleń w strategii zarządzania zasobami ludzkimi, identyfikacja potrzeb edukacyjnych). Książka jest adresowana do organizatorów szkolnej i pozaszkolnej edukacji dorosłych, osób bezrobotnych i poszukujących pracy, a także do studentów nauk społecznych.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://ksiegarnia.difin.pl

Monika Zubrzycka-Nowak, Katarzyna Rybczyńska, Sylwia Monostori, Czym (nie) jest coaching. Prawdy i mity o coachingu, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010

Autorki książki w przystępny, często zabawny sposób rozprawiają się z mitami narosłymi wokół coachingu. Poprzez rzetelną analizę popularnych poglądów wskazują, czym coaching nie jest (np. terapią, doradztwem, konsultingiem) oraz jak nie powinien być prowadzony (m.in. poprzez pouczanie, trenowanie, pochlebstwa). Jednocześnie omawiają podstawowe zasady obowiązujące podczas profesjonalnie prowadzonego coachingu i prezentują przykłady złych i dobrych praktyk.

Książkę polecamy osobom zainteresowanym rozwojem pracowników, doskonaleniem własnych kompetencji oraz coachingiem biznesowym i personalnym.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.gwp.pl


Marcin Geryk, Społeczna odpowiedzialność uczelni w percepcji jej interesariuszy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010

W publikacji zaprezentowano wyniki projektu badawczego Społeczna odpowiedzialność uczelni w percepcji interesariuszy, zrealizowanego w latach 2007-2010. Jego istotą była próba uchwycenia charakterystyki społecznej odpowiedzialności w obszarze szkolnictwa wyższego oraz zanalizowania jej wpływu na poprawę efektywności zarządzania uczelnią w krótkim i długim okresie. Badano również, czy prowadzone działania faktycznie dotyczą procesu zarządzania i są prospołeczne, czy też należą jedynie do planu marketingowego. Dodatkowo zweryfikowano różnice w postrzeganiu społecznej odpowiedzialności przez uczelnie publiczne i niepubliczne.

Publikację można nabyć w Oficynie Wydawniczej SGH: http://wydawnictwo.sgh.waw.pl

Dorota Pauluk, (red.), Student na współczesnym uniwersytecie. Ideały i codzienność, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2010

Książka jest zbiorem rozważań naukowych o współczesnym modelu uniwersytetu i miejscu, jakie zajmuje w nim student. W części pierwszej, pt. Ciągłość i zmiana idei uniwersytetu, zarysowana została modelowa wizja uniwersytetu, zanalizowano zachodzące w nim zmiany i możliwe przyszłe zadania. Część druga, pt. Student jako uczestnik procesu dydaktyczno-wychowawczego, zawiera refleksje na takie tematy, jak m.in. rozwój społeczno-moralny, etos, ściąganie czy przygotowanie do zawodu nauczyciela. Ostatnia część, pt. Student i jego aktywność kulturalna, podejmuje tematykę kultury studenckiej, w tym m.in. Juwenaliów.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.impulsoficyna.com.pl

Beata Adrjan, Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2011

Publikacja stanowi próbę całościowego opisu kultury szkoły. Pierwsze dwa rozdziały stanowią część teoretyczną książki. Omówiono w nich teorie szkoły, zaprezentowano przegląd polskich badań pedagogicznych dotyczących szkoły oraz scharakteryzowano pojęcia klimatu i kultury szkoły. Kolejne rozdziały prezentują wyniki badań empirycznych prowadzonych przez autorkę w polskich szkołach (dużych i małych). Założenia kultury organizacyjnej badanych jednostek opisano zgodnie z modelem E. Scheina, na który składają się: związki z otoczeniem, natura ludzka, prawa i czas oraz związki między ludźmi.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.impulsoficyna.com.pl


Jolanta Mazur, Małgorzata Rószkiewicz, Marianna Strzyżewska, Kompozycja działań związanych z wiedzą a wyniki ekonomiczne przedsiębiorstwa, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010

W pierwszej części publikacji zaprezentowano wyniki prowadzonych na próbie ponad 850 organizacji badań dotyczących orientacji na wiedzę średnich polskich przedsiębiorstw. Przedstawiono problem badawczy, sposoby gromadzenia danych, rezultaty badania i wnioski. Część druga poświęcona jest kolejnemu etapowi badań, którego celem była analiza różnych wariantów kompozycji działań związanych z wiedzą i jej wpływowi na wyniki ekonomiczne przedsiębiorstwa.

Publikację polecamy osobom zainteresowanym tematyką zarządzania wiedzą, innowacyjności i konkurencyjności organizacji.

Książkę można nabyć w Oficynie Wydawniczej SGH: http://wydawnictwo.sgh.waw.pl

Aleksandra Nowakowska, Zbigniew Przygodzki, Mariusz E. Sokołowicz, Region w gospodarce opartej na wiedzy. Kapitał ludzki, innowacje, korporacje transnarodowe, Difin, Warszawa 2011

Publikacja składa się z trzech części: Region wiedzy, Region innowacyjny oraz Region w gospodarce globalnej. W pierwszej z nich Z. Przygodzki rozważa pojęcie, rodzaje i znaczenie wiedzy i kapitału ludzkiego dla rozwoju regionalnego. Kolejna część, autorstwa A. Nowakowskiej, prezentuje procesy innowacji jako determinantę współczesnego rozwoju, a także szczegółowo omawia regionalną politykę innowacyjną (w tym również regionalne strategie innowacji, RSI). W części trzeciej M.E. Sokołowicz wskazuje sposoby wykorzystania procesu globalizacji dla wzmocnienia znaczenia i pozycji konkurencyjnej środowisk lokalnych i regionalnych.

Książkę polecamy osobom zajmującym się zarządzaniem jednostkami samorządu terytorialnego oraz wszystkim zainteresowanym rozwojem regionalnym, procesami innowacji i zarządzaniem wiedzą.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://ksiegarnia.difin.pl

Konrad Raczkowski, Zarządzanie wiedzą w administracji celnej, Difin, Warszawa 2010

Publikacja ma charakter teoretyczno-empiryczny. Jest ona swoistym podsumowaniem prowadzonych przez autora kilkuletnich badań poświęconych percepcji zarządzania wiedzą (ZW) w grupie funkcjonariuszy i pracowników administracji celnej. Książka rozpoczyna się od zarysowania pojęcia zarządzania wiedzą oraz ukazania miejsca administracji celnej w systemie bezpieczeństwa państwa. Następnie zobrazowano międzynarodowy kontekst zarządzania wiedzą dotyczącą bezpieczeństwa ekonomiczno-społecznego. W kolejnych częściach omówiono zastosowanie nowoczesnych technologii informatycznych oraz systemu kontrolnego w procedurach i procesie ZW. Ostatni rozdział prezentuje pożądany model zarządzania wiedzą w administracji celnej.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://ksiegarnia.difin.pl


Simms Jenkins, Marketing e-mailowy, Wolters Kluwer, Warszawa 2011

Publikacja podejmuje tematykę marketingu internetowego, w szczególności elektronicznych komunikatów marketingowych. Jest napisana w formie poradnika dla przedsiębiorców chcących skorzystać z możliwości oferowanych przez komunikację z klientami za pośrednictwem poczty elektronicznej. W książce omówiono m.in. zasady organizowania działu e-mailowego, tworzenie i wzbogacanie list adresowych, pomiar skuteczności kampanii oraz przepisy dotyczące prywatności i antyspamowe. Publikację polecamy specjalistom ds. marketingu i osobom zainteresowanym marketingiem poprzez e-mail.

Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://www.eoficyna.com.pl

Raport Bezpieczeństwo zakupów w polskich sklepach internetowych

Polecamy raport na temat poziomu bezpieczeństwa polskich sklepów internetowych przygotowany przez firmę Domeny.pl. Tematyka jest istotna, gdyż z e-sklepów korzysta już co trzeci Polak, a w roku 2010 dokonano zakupów o wartości niemal 7,5 mld złotych. Badania prowadzono w styczniu i lutym 2011 r. na próbie ponad 1400 sklepów online. Wykazały one, że znaczna część sklepów nie chroni wystarczająco dobrze danych swoich klientów.

Konferencje



Możliwości i zagrożenia cyberprzestrzeni, 12-13 maja 2011 r., Toruń

Zapraszamy na X Międzynarodową Konferencję Naukową pt. Możliwości i zagrożenia cyberprzestrzeni. Spotkanie poświęcone jest zagadnieniom związanym z funkcjonowaniem w nowej, wirtualnej rzeczywistości, w szczególności poznawaniu zależności między współczesnym kształceniem a cyberprzestrzenią. Omówione zostaną m.in. takie obszary tematyczne, jak psychospołeczne aspekty mediów, nauczanie telematyczne, neuronauki oraz edukacja medialna. "„E-mentor” jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Więcej informacji na stronie: http://www.pedagogika.umk.pl/ztk/

INCONTE 2011 - International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 27-29 kwietnia 2011 r., Antalya, Turcja

Głównym celem konferencji jest zaprezentowanie i poddanie pod dyskusję nowych trendów pojawiających się w edukacji. Spotkanie ma również na celu promowanie współpracy, dialogu i dzielenia się wiedzą i doświadczeniem w tym obszarze pomiędzy interesariuszami z różnych środowisk.

Więcej informacji na stronie: http://www.iconte.org/?Lang=TR&SyfNmb=1

Innovations in University Teaching, 29 maja - 2 czerwca 2011 r., Aegina, Grecja

LIHE (International Academic Association for the Enhancement of Learning in Higher Education) organizuje piąte międzynarodowe sympozjum pt. Beyond Transmission: Innovations in University Teaching, poświęcone innowacjom w nauczaniu akademickim. Rezultatem sympozjum ma być antologia zbierająca opinie i głosy w dyskusji, dotyczące trzech głównych tematów: innowacji w sposobach uczenia się studentów, innowacyjnych metod nauczania oraz innowacyjnego użycia technologii dla intensyfikacji uczenia się.

Reforma szkolnictwa wyższego a jakość kształcenia i ochrona własności intelektualnej, 11 maja 2011 r., Warszawa

Organizowane przez Fundację im. Augustina-Jeana Fresnela i Plagiat.pl seminarium poświęcone jest zmianom, jakie niesie nowelizacja ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, a także Ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki. Ponadto uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z wynikami badań dotyczących skali i rozmiarów zjawiska plagiatowania w pracach dyplomowych studentów oraz z praktycznymi sposobami przeciwdziałania nieuczciwości naukowej. Spotkanie adresowane jest do przedstawicieli uczelni, organizacji edukacyjnych, przedstawicieli Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz studentów.

Więcej informacji na stronie: http://www.fresnel.org.pl/


eLSE - eLearning and Software for Education Conference, 28-29 kwietnia 2011 r., Bukareszt

Temat przewodni konferencji to edukacja dostępna na żądanie (Anytime, Anywhere -Education on Demand). Omawiane będą takie zagadnienia, jak: technologie wspierające kształcenie ustawiczne, technologie budujące wirtualne światy (immersive technologies), nowe wymiary pedagogiczne e-learningu, modelowanie i symulacje ADL.

Więcej informacji na stronie: http://www.adlunap.ro/else2011/

Campus Technology Virtual Conference, 12 maja 2011 r., dostęp online

Zapraszamy do udziału w wirtualnej konferencji poświęconej wykorzystaniu technologii w szkolnictwie wyższym. Bez konieczności ponoszenia kosztów podróży można wysłuchać wielu ciekawych referatów, a także odwiedzić online hol wystawienniczy i nawiązać nowe znajomości.

Smart E-Learning Russia 2011, 8-9 czerwca 2011 r., Moskwa

Międzynarodowe forum edukacyjne Smart E-learning Russia jest jedną z największych corocznych konferencji poświęconych kształceniu na odległość i edukacji w Rosji. Ponad 200 specjalistów z różnych regionów kraju weźmie udział w tym dwudniowym wydarzeniu. Organizatorzy proponują uczestnikom udział w sesjach plenarnych, warsztaty i seminaria.

Więcej informacji na stronie: http://www.elearning-russia.ru/eng/

Uniwersytet Wirtualny. Model, narzędzia, praktyka, 20-22 czerwca 2011 r., Warszawa

W czerwcu odbędzie się jedenasta edycja konferencji Uniwersytet Wirtualny, tym razem organizowana przez Uniwersytet Warszawski. Dyskusją objęte zostaną zagadnienia e-edukacji w wielu obszarach i modelach. Będą to m.in. nowe trendy w kształceniu na odległość, aspekty socjologiczne, pedagogiczne i psychologiczne, kryteria jakości, metodyka nauczania, a także zagadnienia informatyczne. W ramach konferencji odbędzie się również sesja w całości poświęcona kwestiom technicznym związanym z platformą Moodle. Do udziału zapraszamy osoby interesujące się problematyką e-edukacji: pracowników uczelni i szkół, specjalistów z korporacji i firm, administratorów platform oraz dziennikarzy i publicystów.

Więcej informacji na stronie: http://www.come.uw.edu.pl/vu2011/

Zastosowania technik informacyjnych i komunikacyjnych w kształceniu. Nowe media w edukacji 2011, 15 września 2011 r., Wrocław

Tematem konferencji organizowanej przez Dział Kształcenia na Odległość Politechniki Wrocławskiej będą zagadnienia szeroko rozumianego wspomagania kształcenia za pomocą technik cyfrowych, obejmujące e-learning i zarządzanie tokiem studiów. Referaty prezentowane w sesjach plenarnych i warsztatowych dotyczyć mają m.in. infrastruktury e-nauczania, opracowywania e-kursów, prowadzenia zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem ICT, elektronicznej kontroli kompetencji czy problemów prawnych, metodycznych i organizacyjnych związanych z zastosowaniem ICT w kształceniu. Do uczestnictwa organizatorzy zapraszają szczególnie autorów materiałów dydaktycznych, nauczycieli wszystkich poziomów kształcenia, organizatorów procesu dydaktycznego na uczelniach, w szkołach i w ośrodkach szkoleniowych oraz osoby zainteresowane rozwojem metod kształcenia.

Więcej informacji na stronie: http://nowe media.pwr.wroc.pl


International Conference on e-Business and Information System Security, 28-29 maja 2011 r., Wuhan, Chiny

Trzecia międzynarodowa konferencja poświęcona e-biznesowi i bezpieczeństwu systemów informacyjnych EBISS 2011 to wydarzenie adresowane do osób zajmujących się naukowo i w praktyce e-biznesem. Zaprezentowane zostaną na niej wyniki najnowszych badań i przykłady innowacyjnych narzędzi wykorzystywanych w tym obszarze.

Więcej informacji na stronie: http://www.icebiss.org/en/us.html


Education as a right - LLL for all!, 25-27 maja 2011 r., University of Granada, Hiszpania

Tematyka konferencji organizowanej w 20. rocznicę działalności stowarzyszenia EUCEN, wspierającego rozwój kształcenia ustawicznego, dotyczyć będzie praw człowieka, a w szczególności roli uczelni wyższych w promowaniu prawa do edukacji dla wszystkich. Cztery główne obszary tematyczne konferencji to: wspieranie mniejszości narodowych, uniwersytety europejskie a kraje rozwijające się, wspieranie uniwersytetów z obszarów zagrożonych konfliktami lub kryzysem, wolontariat jako ścieżka do edukacji.

Więcej informacji na stronie: http://eucen2011.escuelaposgrado.es/


10th Annual Information & Knowledge Management Conference, 22-23 czerwca 2011 r., Johannesburg, RPA

Departament Informacji i Zarządzania Wiedzą Uniwersytetu w Johannesburgu zaprasza na coroczną konferencję. Już po raz dziesiąty teoretycy i praktycy spotkają się, aby wymienić poglądy i wyniki badań. Tym razem uwaga skupiona będzie głównie na formujących się w globalnej gospodarce opartej na wiedzy społecznościach wiedzy i informacji.

Stan na 14 kwietnia 2011 roku.

Serwisy internetowe





Innowacyjny program praktyk studenckich L.I.F.E

L.I.F.E to międzynarodowy program opracowany przez holenderską firmę La'Met, który został wdrożony na kilkunastu uczelniach, m.in. w Holandii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii. 17 grudnia 2010 r. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego podpisało umowę z Instytutem Wiedzy i Innowacji (www.instytut.info) dotyczącą jego realizacji na pięciu uczelniach wyższych w Polsce w roku akademickim 2011/2012. Program umożliwia studentom odbycie profesjonalnego stażu zawodowego w czasie zajęć (wykład, konwersatorium, praktyki) w zamian za punkty ECTS. Przewiduje się uruchomienie w każdym semestrze 30-osobowych grup, z których każda realizować będzie realny projekt biznesowy firmy. Program pozwala studentom wchodzić w interakcję z konkretną firmą, a uczelni pomaga nawiązać kontakty ze środowiskiem biznesowym. Studenci mają szansę dowiedzieć się, jak połączyć teorię z praktyką, by osiągnąć zamierzony efekt końcowy, będący najlepszym rozwiązaniem określonego problemu. Bardzo ważne w prezentowanym modelu kształcenia jest podsumowanie pracy studentów i ich wkładu w projekt. Jest to możliwe dzięki ciągłemu nadzorowi wykładowcy w czasie zajęć i sesji doradczych.

Więcej informacji na stronie: www.praktykistudenckie.edu.pl (strona w budowie)

Bezpieczny e-Sklep

Sklep Amaya-moda.pl prowadzony przez Firmę Krawiecką FINEZJA Pani Iwony Bukowskiej oraz sklep.sferis.pl prowadzony przez firmę Sferis Sp. z o.o. zwyciężyły w konkursie „Bezpieczny eSklep”. Celem konkursu było promowanie stosowania przez sklepy internetowe dobrych praktyk gospodarczych w handlu elektronicznym. Oceniane były m.in. takie kryteria, jak: dostępność, jakość i kompletność informacji, przejrzystość i kompletność umowy sprzedaży, ochrona danych osobowych, jakość procedur rozpatrywania reklamacji i obsługi klientów, bezpieczeństwo transakcji, a także odpowiedzialność względem pracowników, klientów i środowiska. Na stronie konkursu dostępny jest także poradnik dla konsumentów opisujący zasady bezpiecznego kupowania w internecie.

Więcej informacji na stronie: https://bezpiecznyesklep.pl

Zarządzanie talentami - baza wiedzy

Celem serwisu jest ułatwienie osobom zainteresowanym tematyką zarządzania talentami dotarcia do rzetelnych źródeł informacji poprzez zgromadzenie ich w jednej bazie danych. Baza zawiera ponad 150 źródeł: raportów badawczych, książek, artykułów naukowych oraz studiów przypadków wraz z bezpośrednimi odnośnikami do stron internetowych, na których są zamieszczone lub do wydawnictw, w których można dokonać ich zakupu. Układ treści pozwala na wyszukiwanie zarówno poprzez słowa kluczowe, jak i daty publikacji.

Więcej informacji na stronie: http://www.zarzadzanietalentami.net

WSiPnet.pl - ćwiczenia w wersji elektronicznej

Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne uruchomiły nową platformę internetową wspierającą nauczycieli gimnazjum w realizacji procesu kształcenia. Ćwiczenia podręcznikowe dla klas pierwszych dostępne są w wersji elektronicznej (obecnie platforma działa w wersji testowej, aby zainteresowane osoby mogły sprawdzić jej możliwości, zaś od sierpnia 2011 r. ruszy jej pełna wersja). Dzięki przeniesieniu zadań do internetu uczniowie mogą natychmiast dowiedzieć się, jakie są wyniki ich pracy, sprawdzić, gdzie popełniali błędy i jakie zagadnienia powinni powtórzyć do sprawdzianów. Nauczyciele z kolei mają możliwość łatwiejszego zarządzania pracą klasy, obserwowania postępów w nauce, tworzenia i zadawania uczniom zestawów zadań powtórkowych.

Więcej informacji na stronie: http://www.wsipnet.pl

EkoAkademia 1. i 3. wieku

EkoAkademia to międzypokoleniowy projekt edukacyjny, którego celem jest poszerzenie, z pomocą nauczycieli i dzieci w wieku szkolnym, wiedzy ekologicznej osób, które ukończyły 50 lat. W szczególności dotyczy on prawidłowego postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym. W pierwszym etapie nauczyciele z placówek, które zarejestrują się w projekcie, wezmą udział w szkoleniu e-learningowym, aby uzyskać tytuł EkoProfesora. Następnie nauczyciele wyłonią grupę 15 uczniów oraz 15 osób w wieku 50+ i wraz z nimi będą realizować EkoZadania. Wyniki prac grup będą oceniane przez komisję konkursową oraz internautów. Najlepsze szkoły otrzymają nagrody.

Więcej informacji na stronie: http://www.akademia.oswiata.org.pl/

Szkolenia w ramach projektu „B plus R - Badaj możliwości. Rozwijaj wiedzę”

Pracownicy uczelni wyższych mogą wziąć udział w bezpłatnych szkoleniach finansowanych przez Unię Europejską, organizowanych przez Akademię Morską w Szczecinie. Tematyka szkoleń obejmuje sposoby pozyskiwania środków na realizację projektów badawczych (w tym z UE), realizację i rozliczanie projektów badawczych (w tym z UE), ochronę własności intelektualnej w Polsce, UE i USA, przygotowanie biznesplanu dotyczącego komercjalizacji wyników prac badawczych, a także pozyskiwanie środków na finansowanie wdrożeń wyników projektów badawczych. Trenerzy prowadzący zajęcia związani są głównie z parkami naukowo-technologicznymi w Poznaniu i Szczecinie.

Więcej informacji na stronie: http://www.br.szczecin.pl