|
Katarzyna Piwowar-Sulej, Zarządzanie personelem nauczycielskim w oświacie, Wolters Kluwer, Warszawa 2009
Książka prezentuje w szerokim ujęciu proces zarządzania personelem nauczycielskim. Scharakteryzowano w niej zadania dyrektora szkoły, dobór pracowników, ich ocenianie i szkolenie, a także awansowanie i wynagradzanie. Analizie poddano również inne składowe, które mają wpływ na pracę nauczycieli, takie jak warunki pracy w szkole oraz kultura organizacyjna szkoły. Interesującym aspektem publikacji jest charakterystyka możliwości kształtowania potencjału nauczycieli z perspektywy wzrostu wiedzy organizacyjnej szkoły, co wydaje się szczególnie istotne w dobie rozwoju społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy.
|
Bożena Barszczewska, Nadzór pedagogiczny, Wolters Kluwer, Warszawa 2009
Publikacja została wydana w ramach serii Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach, której celem jest tworzenie ułatwień w rozumieniu i prawidłowym stosowaniu przepisów prawa dotyczących edukacji. Książka podejmuje problematykę nadzoru pedagogicznego,
w ramach którego omówione zostały m.in. takie kwestie jak: kwalifikacje nauczycieli, proces awansu zawodowego, procedury oceny pracy nauczycieli, bezpieczeństwo i prawa ucznia, obowiązek szkolny i egzaminowanie.
Praktycznym aspektem każdego rozdziału są pytania oraz odpowiedzi, do których podane zostało uzasadnienie prawne. Z pewnością będą one przydatne dla wielu czytelników.
|
Wiesław M. Grudzewski, Irena K. Hejduk, A. Sankowska, M. Wańtuchowicz, Sustainability w biznesie, czyli przedsiębiorstwo przyszłości. Zmiana paradygmatów i koncepcji zarządzania, Poltext, Warszawa 2010
Jak będzie wyglądało przedsiębiorstwo przyszłości? Jakie będą główne czynniki sukcesu? Na czym polegają nowe paradygmaty w zarządzaniu? Na te i inne pytania dotyczące przyszłości zarządzania odpowiadają autorzy polecanej publikacji. Prezentują oni nową interpretację sustainable enterprise, postrzegając sustainability jako pomysł na trwały biznes w turbulentnym i zaskakującym otoczeniu.
Książkę polecamy wszystkim osobom zainteresowanym kierunkami rozwoju nauk
o zarządzaniu, ale także menedżerom chcącym budować nowoczesne, osiągające sukcesy przedsiębiorstwa.
|
|
Aldona Andrzejczak, Projektowanie i realizacja szkoleń, PWE, Warszawa 2010
Publikacja w kompleksowy sposób omawia proces przygotowania i przeprowadzania szkolenia. Autorka rozpoczyna od nakreślenia charakterystyki kształcenia ludzi dorosłych: form, metod i strategii podejmowanych w tym obszarze edukacji, a następnie prezentuje modele szkolenia pracowników w organizacjach. W kolejnych trzech rozdziałach omówione zostały poszczególne etapy procesu szkoleniowego: projektowanie szkolenia (w tym identyfikacja potrzeb odbiorców i przygotowanie materiałów), realizacja szkolenia (formy
i metody) oraz analiza i ocena efektów szkolenia. Odrębny rozdział poświęcony został istotnej kwestii cech i umiejętności trenera, w tym jego zadań i konieczności ciągłego rozwoju.
|
Anna Zgrzywa-Ziemak, Robert Kamiński, Rozwój zdolności uczenia się przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2009
Celem publikacji jest zaprezentowanie metody doskonalenia zdolności uczenia się
przedsiębiorstwa. Rozdział pierwszy charakteryzuje istotę organizacyjnego uczenia
się, a więc jego definicję, przebieg, rezultaty. W rozdziale drugim przedstawiono
czynniki kształtujące zdolność uczenia się przedsiębiorstwa, w tym m.in. innowacyjną
strukturę organizacyjną, przywództwo rozproszone, ciągłość organizacyjną. Rozdział
trzeci zawiera propozycję modelu zdolności uczenia się przedsiębiorstwa. Na podstawie
danych z badań empirycznych opracowano i zaprezentowano skalę pomiaru
tej zdolności. Rozdział czwarty poświęcono otwartej kulturze organizacyjnej, którą
autorzy uważają za kluczowy czynnik zwiększania zdolności do uczenia się.
|
|
Marek Hyla, William H. Rice IV, Tworzenie serwisów e-learningowych z Moodle 1.9, Helion, Gliwice 2010
Prezentujemy podręcznik korzystania z Moodle - darmowego systemu zarządzania treścią
w kursach online. Zaprezentowano w nim szczegółowe informacje przydatne na każdym etapie pracy z systemem: rozpoczynając od wprowadzenia w podstawy Moodle, przez instalację i konfigurację, aż do tworzenia kursów i zarządzania nimi. Czytelnicy mogą zaznajomić się m.in. z dodawaniem do kursów trzech rodzajów materiałów: statycznych
(np. pliki, etykiety), interaktywnych (np. ankiety, quizy, dzienniki) oraz społecznościowych (np. czaty, fora, wiki), a także z narzędziami oceny postępów uczniów.
Książka napisana jest w bardzo przystępny sposób, polecamy ją zarówno osobom początkującym, jak również użytkownikom platformy Moodle, którzy chcą poprawić jakość prowadzonych kursów.
|
|
Ryszard Borowiecki, Janusz Czekaj (red.), Zarządzanie zasobami informacyjnymi w warunkach nowej gospodarki, Difin, Warszawa 2010
Prezentujemy publikację Katedry Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstw UE w Krakowie, będącą efektem spotkań naukowych poświęconych zarządzaniu zasobami informacyjnymi w dobie globalizacji rynku w warunkach nowej gospodarki. Rozważania autorów podzielono na trzy części. W pierwszej z nich przedstawiono metodologiczne wyzwania zarządzania zasobami informacyjnymi, druga dotyczy teoretycznych i praktycznych aspektów zarządzania informacją w procesie tworzenia przewagi konkurencyjnej, natomiast trzecia poświęcona jest wykorzystaniu informacji w działalności przedsiębiorstw i instytucji administracyjnych.
|
Jan Fazlagić, Know-how w działaniu! Jak zdobyć przewagę konkurencyjną dzięki zarządzaniu wiedzą, Helion, Gliwice 2010
Jak zamienić wiedzę na pieniądze? - odpowiedzi na to pytanie, nurtujące wielu przedsiębiorców, należy szukać w nowej publikacji Jana Fazlagica. Autor rozpoczyna od prezentacji najważniejszych zmian w otoczeniu współczesnych firm, a także nowych zjawisk na rynku pracy (np. pokolenia Y czy job hoppingu). Następnie charakteryzuje pojęcie kapitału intelektualnego, przedstawia narzędzia zarządzania wiedzą w firmie i omawia warunki niezbędne do prawidłowego transferu wiedzy między pracownikami. W interesujący sposób podchodzi do popełniania błędów i porażek w biznesie, traktując je jako sposób na pozyskanie wiedzy. W publikacji nie zabrakło również porad dotyczących kierowania firmą opartą na wiedzy (w tym istotnego problemu motywowania pracowników wiedzy), a także umiejętnego konkurowania na rynku wiedzy.
|
Marek Brzeziński, Organizacja kreatywna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009
Kreatywność staje się coraz ważniejszym atrybutem organizacji i wzrostu gospodarczego. W nowoczesnej organizacji powinna ona, jak twierdzi autor, stać się główną przesłanką w ocenie pracowniczej. W książce scharakteryzowane zostało w interesujący sposób pojęcie kreatywności i kreatywności organizacji, a także jej powiązania z innowacjami. Autor prezentuje również model organizacji kreatywnej i omawia proces zarządzania taką organizacją.
|
Bogusław Kaczmarek, Waldemar Walczak, Zarządzanie wiedzą we współczesnych przedsiębiorstwach. Ujęcie multidyscyplinarne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009
Publikacja stanowi multidyscyplinarne ujęcie problematyki zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie. W rozdziale pierwszym autorzy omawiają istotę, definicję i znaczenie wiedzy. Rozdział drugi analizuje zarządzanie wiedzą (ZW): jego cele, kluczowe procesy oraz uwarunkowania systemowe i technologiczne. Zaprezentowane zostało multidyscyplinarne spojrzenie na rolę zarządzania wiedzą, a także rekomendacje dla praktyki ZW. Kolejny, trzeci rozdział zawiera charakterystykę paradygmatów zarządzania w gospodarce opartej na wiedzy (GOW). Zostały w nim poruszone m.in. takie zagadnienia, jak: budowanie wartości rynkowej w oparciu o aktywa niematerialne czy współdziałanie przedsiębiorstw w warunkach GOW. Ostatnia część książki poświęcona jest kapitałowi intelektualnemu. Oprócz definicji i klasyfikacji, analizie poddane zostało również: rozwijanie kluczowych kompetencji przedsiębiorstwa, kierowanie rozwojem kompetencji pracowników, a także kultura organizacyjna jako źródło wiedzy.
|
|
Innowacyjne zarządzanie w oświacie, 23 kwietnia 2010 r., Poznań
Motywem przewodnim konferencji jest Poczucie własnej wartości widziane z różnych perspektyw: ogólnospołecznej, programowej, wychowawczej, instytucjonalnej i menedżerskiej. Niskie poczucie własnej wartości jest problemem, gdyż negatywnie wpływa na prawidłowy rozwój jednostki, utrudnia nawiązywanie współpracy i ogranicza kreatywność. Negatywne skutki ma jednak również opieranie się na zawyżonej samoocenie. Uczestnicy konferencji będą dyskutować na temat roli, jaką ma do odegrania polski system oświaty w kształtowaniu poczucia własnej wartości wśród młodzieży, a także rozważać, czy nauczyciel o niskiej samoocenie może być dobrym pedagogiem i jak sprawić, by nauczyciele i uczniowie okazywali sobie szacunek.
|
I-KNOW 2010, 10th International Conference on Knowledge Management and Knowledge Technologies, 1-3 września 2010 r., Messe Congress Graz, Austria
Polecamy 10. międzynarodową konferencję I-KNOW organizowaną przez Graz University of Technology oraz Austria's Competence Center for Knowledge Management. Dyskusje toczyć się będą w ramach pięciu głównych obszarów tematycznych: zarządzania wiedzą, odkrywania wiedzy (knowledge discovery), usług wspomagających (knowledge services), mediów społecznych, przedsiębiorstw 2.0 i aspektów społecznych sieci. Termin zgłaszania referatów upływa 8 marca 2010 roku.
|
|
II Seminarium naukowo-dydaktyczne z cyklu Języki Obce w XXI wieku, pt. Innowacyjne rozwiązania i technologie w dydaktyce języków obcych, 19 marca 2010 r., Bydgoszcz
Zapraszamy na seminarium z cyklu Języki Obce w XXI wieku. Organizatorzy zachęcają do spotkania w celu wymiany pomysłów i doświadczeń w zakresie wykorzystania technologii w dydaktyce języków obcych, a także wspólnej diagnozy stanu obecnego oraz określenia możliwych kierunków rozwoju w przyszłości. Wiodące tematy dotyczyć będą zalet i wad stosowania ICT w nauczaniu języków obcych, przygotowania nauczycieli, roli lektora i efektywności dydaktycznej internetowych kursów językowych. Przedstawione zostaną również dobre praktyki.
|
3rd International Conference on Innovations in Learning for the Future 2010: e-Learning, 10-14 maja 2010 r., Istambuł, Turcja
Celem konferencji jest przeprowadzenie dyskusji nad przyszłymi innowacjami w obszarze nauczania: strategiami rozwoju najbardziej efektywnych metod, technik i technologii. Spotkania obejmą między innymi następujące tematy: społeczne i psychologiczne aspekty e-learningu, gry w nauczaniu, zasoby informacji cyfrowej, kształcenie na odległość w instytucjach szkolnictwa wyższego, ewaluacja systemów e-learningowych, problematyka bezpieczeństwa w e-edukacji.
|
EDEN 2010 Annual Conference Media Inspiration for Learning, 9-12 czerwca 2010 r., Walencja, Hiszpania
W czerwcu 2010 r. odbędzie się coroczna konferencja stowarzyszenia EDEN (European Distance and E-learning Network), tym razem poświęcona wpływowi mediów na nauczanie. Zagadnienia do konferencyjnej dyskusji proponowane przez organizatorów dotyczą m.in. narzędzi pomiaru wiedzy i osiągnięć w Web 2.0, aktywności nauczycieli i trenerów
w nowych mediach, kontroli potencjału mediów.
|
|
I Zakopiańska Konferencja Gerontologiczna Starość w przestrzeni badawczej andragogiki, 20—21 kwietnia 2010 r., Kościelisko
Celem spotkania jest wymiana dotychczasowych doświadczeń w zakresie refleksji i badań gerontologicznych podejmowanych przez polskich andragogów, przegląd aktualnych badań w tym obszarze oraz opracowanie wstępnych założeń projektu ogólnopolskich badań gerontologicznych. Refleksja nad starością i starzeniem się w kontekście rozwoju i edukacji człowieka w okresie późnej dorosłości, a także jego aktywności społecznej i kulturalnej będzie również okazją do wsparcia przygotowań do publikacji dwóch tomów z serii wydawniczej „Biblioteka Gerontologii Społecznej”, poświęconych uczeniu się seniorów oraz duchowości starości. Konferencja odbywa się pod patronatem Zakładu Andragogiki i Gerontologii Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego oraz Wyższej Szkoły Administracji w Bielsku-Białej.
|
|
E-gospodarka w Polsce. Stan obecny i perspektywy rozwoju, 10-12 czerwca 2010 r., Szczecin-Malmö-Kopenhaga
Celem konferencji jest prześledzenie dotychczasowych tendencji i określenie możliwości rozwoju rynku związanych z procesami elektronizacji zachodzącymi w gospodarce oraz ich konsekwencji dla operatorów sfery łączności działających w Polsce i na świecie. Obszary tematyczne konferencji obejmują: problemy rozwoju społeczeństwa informacyjnego, gospodarkę elektroniczną, e-biznes, zarządzanie wiedzą, a także oddziaływanie gospodarki elektronicznej na funkcjonowanie poczty i telekomunikacji.
Konferencja organizowana jest przez Uniwersytet Szczeciński oraz Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Szczecinie - na promie kursującym na trasie Szczecin-Świnoujście-Malmö-Kopenhaga.
|
ICE-B 2010, International Conference on e-Business, 26-28 lipca 2010 r., Ateny, Grecja
Zapraszamy na spotkanie poświęcone e-biznesowi, organizowane przez INSTICC (The Institute for Systems and Technologies of Information, Control and Communication). Zakres tematyczny konferencji obejmuje m.in.: aplikacje e-biznesu, mobilność, enterprise engineering, e-usługi. Konferencja ICE-B jest częścią międzynarodowej konferencji ICETE 2010 poświęconej e-biznesowi, technologiom komunikacyjnym, aplikacjom multimedialnym i systemom informacyjnym. Rejestracja na spotkanie ICE-B pozwala na uczestniczenie również w pozostałych wydarzeniach.
|
Fabryka Innowacji
Celem projektu Fabryka Innowacji jest udzielanie wsparcia w tworzeniu nowych, innowacyjnych przedsiębiorstw. Organizatorzy poszukują pomysłów opartych na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych w obszarach e-pieniądza, e-biznesu, ochrony środowiska, edukacji, transportu i energetyki. Gwarantują pomoc doradczą na poziomie około 200 tys. złotych (udostępnienie laboratoriów, pomoc w przygotowaniu prototypu, badania rynku, umowy sprzedażowe, doradztwo prawne i ochronę własności intelektualnej), a także na etapie budowy firmy (wejście kapitałowe - do 200 tys. euro). Adresatami projektu są środowiska akademickie - kadra naukowa uczelni wyższych, jednostki B+R i studenci.
Projekt Fabryka Innowacji jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
|
Wirtualna Biblioteka Nauki
Od 2010 roku zwiększa się dostęp uczelni i jednostek badawczych do baz danych zgromadzonych w Wirtualnej Bibliotece Nauki. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w pełni sfinansowało licencje, dzięki którym możliwe jest korzystanie z prestiżowych i wartościowych publikacji naukowych. Finansowanie obejmuje: Web of Science, Science Direct, czasopisma Springer, EBSCO Publishing - pakiet
podstawowy, JRC (Journal Citation Reports), CPCI (Conference Proceedings Citation Index). Warunkiem dostępu do baz jest rejestracja za pośrednictwem uczelni bądź jednostki badawczej.
Projekt Wirtualna Biblioteka Nauki realizowany jest ze środków Ministerstwa Nauki
i Szkolnictwa Wyższego.
|