E-mentor nr 1 (28) / 2009
Spis treści artykułu
- Wprowadzenie
- Zarządzania transformacją - podstawowe definicje
- Zintegrowane zarządzanie programami i projektami
- Proces zarządzania portfelem
- Przebieg transformacji biznesu i IT
- Porównanie standardów, metodyk i najlepszych praktyk zarządzania transformacją
- Podsumowanie
- Bibliografia
Informacje o autorze
Zarządzanie transformacją biznesu i IT
Remigiusz Orzechowski
Wprowadzenie
Jedną z głównych przyczyn nieefektywności współczesnych przedsiębiorstw jest niedopasowanie realizowanych projektów do celów strategicznych przedsiębiorstwa, czyli nieefektywne i nieskuteczne zarządzanie tzw. transformacją. Zagadnienie to nabiera szczególnego znaczenia w obecnej sytuacji gospodarczej, kiedy przedsiębiorstwa muszą bardzo ostrożnie i precyzyjnie planować wszelkie aktywności rozwojowe, aby z jednej strony umożliwić firmie rozwój, a z drugiej - wybierać najlepsze z możliwych kierunków inwestycji, biorąc pod uwagę wpływ na realizację celów biznesowych całego przedsiębiorstwa. W szczególności problem ten jest istotny w obszarze IT, na który przedsiębiorstwa przeznaczają znaczne środki finansowe i często nie są w stanie określić zwrotu z takich inwestycji.
Zarządzania transformacją - podstawowe definicje
Portfel1 to zestaw wszystkich programów i projektów realizowanych w organizacji. Reprezentuje on pełen obraz zaangażowania zasobów organizacji w projekty i programy oraz inwestycji niezbędnych do realizacji jej strategicznych celów. Zarządzanie portfelem to z kolei ogólnofirmowy proces na poziomie strategicznym, służący do koordynacji efektywnego dostarczania wszystkich wspomnianych już programów i projektów.
Program to tymczasowa elastyczna struktura organizacyjna, stworzona dla koordynacji, kierowania oraz nadzoru implementacji grupy projektów oraz działań w celu dostarczenia rezultatów oraz korzyści odnoszących się do strategicznych celów organizacji. Typowy okres trwania programów rozciąga się na kilka lat. W konsekwencji zarządzanie programem to skoordynowana organizacja, kierowanie i wdrożenie zestawu projektów i działań, które razem pozwalają dostarczyć produkty i osiągnąć korzyści o strategicznym znaczeniu dla organizacji.
Projekt zaś to tymczasowa organizacja stworzona w celu dostarczenia jednego lub większej liczby produktów biznesowych, zgodnie z określonym uzasadnieniem biznesowym. Zarządzanie projektem obejmuje wówczas planowanie, monitorowanie i kontrolę wszystkich aspektów projektu oraz motywowanie wszystkich osób zaangażowanych w jego realizację w celu osiągnięcia celów projektu na czas, w budżecie, na odpowiednim poziomie jakości i wydajności.
Powyższe definicje wskazują na zasadniczą różnicę między portfelem a programami i projektami - zarządzanie portfelem jest funkcją w organizacji, w ramach której wykonywane są działania na bieżąco i stale, natomiast programy i projekty są bytami tymczasowymi.
Do głównych korzyści wynikających ze stosowania zarządzania portfelowego należy możliwość podejmowania właściwych decyzji w zakresie wyboru optymalnego zestawu programów i projektów, przydzielania priorytetów dla nowych i toczących się projektów, alokacji zasobów do projektów oraz możliwość zarządzania zależnościami między programami i projektami.
Zintegrowane zarządzanie programami i projektami
Zarządzanie portfelowe jest swoistym łącznikiem między celami strategicznymi przedsiębiorstwa a programami i projektami, które mają za zadanie zrealizować te cele (rysunek 1).
Żródło: Ch. Venning, Managing Portfolios of Change with MSP for programmes and PRINCE2 for projects, The Stationary Office, 2007, s. 5
W praktyce bardzo często przedsiębiorstwa mają duże trudności w wyborze i nadawaniu priorytetów projektom i programom, ponieważ zazwyczaj pojawia się więcej propozycji projektów niż możliwości ich realizacji, a każdy pomysłodawca (np. szef jednostki biznesowej) uważa, że jego projekt jest najważniejszy. Przedsiębiorstwa potrzebują zatem metod umożliwiających obiektywną ocenę zgłaszanych inicjatyw i wybór takiego ich zestawu, który pozwoli w sposób najbardziej efektywny i wydajny zrealizować cele strategiczne przedsiębiorstwa. Osiąganiem właściwego dopasowania inicjatyw do celów strategicznych całej organizacji zajmuje się właśnie zarządzanie portfelowe.
Portfel powinien obejmować wszystkie projekty realizowane w organizacji, pogrupowane w odpowiednie programy. W przypadku dużych, zdywersyfikowanych organizacji można dodatkowo wyróżnić subportfele (rysunek 2).
Programy skupiają projekty (w tym projekty IT) i pozwalają zarządzać nimi łącznie, co umożliwia zrealizowanie określonego celu strategicznego poprzez dostarczenie określonych produktów, usług lub przeprowadzenie zmian w procesach operacyjnych przedsiębiorstwa (rysunek 3).
Proces zarządzania portfelem
Proces zarządzania portfelem składa się z ośmiu kroków2:
- krok 1: definiowanie strategii portfela,
- krok 2: budowa pierwszej wersji harmonogramu i planu portfela,
- krok 3: kategoryzacja portfela,
- krok 4: priorytetyzacja portfela,
- krok 5: segmentacja portfela,
- krok 6: potwierdzenie strategii, harmonogramu i planu portfela,
- krok 7: śledzenie postępów i podejmowanie działań,
- krok 8: przegląd i powtórna priorytetyzacja.
Krok 1: definiowanie strategii portfela
Strategia portfela obejmuje:
- definicję zasad dla procesów budowy portfela (wybór, priorytetowanie, kategoryzacja, segmentacja projektów i programów),
- definicję parametrów (ryzyka finansowe, zasobowe), w ramach których portfel będzie zarządzany,
- oczekiwane korzyści z inicjatyw dopasowanych do celów strategicznych całej organizacji i jej jednostek biznesowych.
Krok 2: budowa pierwszej wersji harmonogramu i planu portfela
Harmonogram portfela zawiera opis proponowanych programów i projektów, obejmujący nazwę programu (portfela), wysokopoziomowe stwierdzenia co program (portfel) dostarczy oraz na które części organizacji program (projekt) będzie mieć wpływ, oczekiwane koszty transformacji i produkty na osi czasu, wstępną segmentację, kategoryzację i priorytetyzację programów (lub projektów) oraz propozycję właściciela. Działania w tym kroku obejmują zarówno ocenę obecnych programów i projektów, jak i generowanie nowych - w odniesieniu do celów strategicznych organizacji.
Plan portfela jest budowany na podstawie harmonogramu portfela, przy uwzględnieniu wymagań strategii portfela i obejmuje: priorytetyzację, kategoryzację, segmentację, ustalanie właścicielstwa, profilowanie zasobów, ustalanie poziomów inwestycji oraz budowę profilów korzyści dla programów i projektów.
Przy budowie planu portfela należy uwzględniać zagadnienia związane z zarządzaniem wieloma programami i projektami, tj. możliwe duplikowanie działań, konflikty o rzadkie zasoby, "wąskie gardła", zależności między projektami lub programami, zagrożenie przeciążeniami zmianami, czy też zarządzanie ryzykiem.
Krok 3: kategoryzacja portfela
Kategoryzacja obejmuje pogłębioną analizę portfela, mającą na celu zapewnienie, że harmonogram i plan są wykonalne oraz dopasowane do strategii portfela. Obejmuje również rozwiązywanie ewentualnych konfliktów lub ograniczeń, które mogą się pojawić po zbudowaniu pierwszej wersji portfela. Celem kategoryzacji portfela jest zapewnienie, że:
- programy i projekty zostały dobrze dopasowane do poszczególnych kategorii,
- kategorie zostały poprawnie utworzone,
- atrybuty kategorii zapewniają właściwy wgląd w efektywność kategorii,
- nowe kategorie nie są potrzebne.
- kategoryzacja portfela dla projektów biznesowych (według OGC):
- obowiązkowe,
- wsparcie biznesu,
- strategiczne,
- eksperymentalne,
- infrastruktura,
- utrzymanie,
- wewnątrzorganizacyjne;
- kategoryzacja portfela dla projektów IT (według Gartnera):
- infrastruktura,
- wymagane przez prawo i inne regulacje,
- wymagane przez główne zasady IT,
- niestrategiczne,
- strategiczne.
Krok 4: priorytetyzacja portfela
Priorytetyzacja obejmuje nadawanie priorytetów, dopasowanych do strategii oraz celów organizacji, programom i projektom w danej kategorii, a także pomiędzy kategoriami. Priorytet uwzględnia zarówno potencjalną wartość projektu lub programu, jak i ryzyko związane z jego realizacją.
Procedura nadawania priorytetów (tzw. "ocena scoringowa") obejmuje następujące działania:
- wybór kryteriów oceny wartości i ryzyka;
- określenie znaczenia poszczególnych wartości danego kryterium (od 1 do 10, np. 1 - brak wpływu na cele biznesowe, 10 - bezpośredni wpływ na realizację kilku celów biznesowych);
- nadanie wagi (np. od 1 do 10) każdemu z kryteriów wartości i ryzyka (waga powinna wynikać ze strategicznego znaczenia danego kryterium dla przedsiębiorstwa);
- obliczenie wartości punktowej ryzyka i wartości zgodnie z poniższym algorytmem:
- ocena punktowa ryzyka = (waga*wartość) kryterium_1 + (waga*wartość) kryterium_2 + ... + (waga*wartość) kryterium_N,
- ocena punktowa wartości = (waga*wartość) kryterium_1 + (waga*wartość) kryterium_2 + ... + (waga*wartość) kryterium_N;
- obliczenie oceny końcowej: ocena całkowita = ocena punktowa wartości - ocena punktowa ryzyka.
Kryteria oceny wartości:
- IRR,
- dopasowanie strategiczne,
- przewaga konkurencyjna,
- odpowiedź na działania konkurencji,
- produktywność.
- ryzyko organizacyjne,
- ryzyko techniczne,
- ryzyko architektoniczne,
- ryzyko definiowania wymagań,
- ryzyko infrastrukturalne.
Krok 5: segmentacja portfela
Segmentacja obejmuje zapewnienie odpowiedniego właścicielstwa biznesowego i zaangażowania w ramach określonych zasad nadzoru, dla poszczególnych programów i projektów, aby je zweryfikować i zapewnić możliwość ich przeprowadzenia.
W efekcie powinna powstać organizacja portfela, wskazująca dla każdego programu i projektu:
- jednostkę biznesową lub obszar funkcjonalny będący właścicielem programu lub projektu,
- osobę pełniącą funkcję dyrektora programu,
- menedżera zmiany biznesowej odpowiedzialnego za wykorzystanie produktów projektów lub programów w działalności operacyjnej,
- osoby, które powinny być członkami rad programów i projektów.
Krok 6: potwierdzenie strategii
Kroki od 1 do 5 są powtarzane do czasu, aż powstanie strategia, harmonogram i plan portfela zapewniające właściwy balans między dopasowaniem do celów strategicznych, produktami, poziomem ryzyka i konsumpcją zasobów. Dokumenty te powinny zostać zaakceptowane przez radę portfela po konsultacji z dyrektorem portfela.
Krok 7: śledzenie postępów i podejmowanie działań
Raportowanie dotyczące projektów powinno się odbywać w cyklu miesięcznym i obejmować informacje nt.:
- postępu w odniesieniu do "kamieni milowych" i produktów,
- spraw wymagających rozwiązania,
- zaktualizowanego rejestru ryzyk projektowych,
- zależności między projektami,
- pozycji w cyklu życia projektu,
- statusu projektu,
- wyników finansowych w danym roku i w całym cyklu życia projektu,
- dostarczonych korzyści,
- aktualnego i planowanego zużycia zasobów,
- wyników audytów i przeglądów.
- postępu w odniesieniu do "kamieni milowych" programu,
- spraw wynikających z projektów wymagających rozwiązania na poziomie programu,
- zaktualizowanego rejestru ryzyk programowych,
- zależności między programami,
- pozycji w cyklu życia programu,
- statusu programu,
- wynikach finansowych w danym roku i w całym cyklu życia programu,
- dostarczonych i planowanych korzyści w odniesieniu do uzasadnienia biznesowego programu,
- aktualnego i planowanego zużycia zasobów dla programu,
- wyniki audytów i przeglądów.
- aktualnej i planowanej wydajności oraz efektywności programów lub projektów w odniesieniu do uzasadnień biznesowych,
- postępów w odniesieniu do "kamieni milowych" w strategii portfela,
- spraw wymagających rozwiązania na poziomie portfela,
- zaktualizowanego rejestru ryzyk portfela,
- rozwiązań dotyczących spraw wynikających z projektów i programów, realizowanych na poziomie portfela,
- potwierdzonego harmonogramu audytów i przeglądów.
Przegląd portfela powinien być dokonywany w cyklu kwartalnym, w celu:
- potwierdzenia zasadności poprzednich i planowanych programów i projektów,
- potwierdzenia dopasowania programów i projektów do strategii organizacji,
- potwierdzenia, że plan portfela jest zgodny ze strategią portfela,
- zapewnienia, że wszystkie pojawiające się ryzyka i inne zagrożenia są rozwiązywane.
Przebieg transformacji biznesu i IT
Na rysunku 5. zaprezentowano przebieg transformacji przy zarządzaniu programami, zgodnie z metodyką OGC Managing Successful Programmes.
Po identyfikacji i zdefiniowaniu programu rozpoczyna się jego realizacja, w trakcie której, w ramach tzw. zarządzania transzami, dostarczane są określone zdolności (produkty, usługi, zmiany w procesach), które po wprowadzeniu przez menedżera zmiany biznesowej do działalności operacyjnej przedsiębiorstwa dostarczają określone korzyści biznesowe. Kiedy wszystkie zaplanowane korzyści zostaną dostarczone, program jest zamykany.
Produkty, usługi i zmiany w procesach mogą mieć charakter zarówno biznesowy, jak i IT. Pełna korzyść zostanie zrealizowana tylko wówczas, kiedy dostarczanie zdolności biznesowych i IT będzie skoordynowane w czasie (rysunek 6).
Po uruchomieniu programu równolegle odbywa się budowa i implementacja odpowiednich rozwiązań IT oraz zmiany w biznesie (np. organizacyjne). W odpowiednim momencie powinna nastąpić integracja biznesowa produktów obu rodzajów projektów, w wyniku czego zostaną uruchomione usługi IT (bazujące na produktach projektów IT) oraz nowe lub zmienione operacyjne procesy biznesowe, bazujące na przeprowadzonych zmianach w biznesie. Realizacja korzyści biznesowych będzie w pełni możliwa tylko w sytuacji, gdy dostawa nowych usług IT i przeprowadzenie zmian w procesach biznesowych będą realizowane w sposób skoordynowany.
Porównanie standardów, metodyk i najlepszych praktyk zarządzania transformacją
Standardy, metodyki i najlepsze praktyki zarządzania projektami są znane i stosowane od dłuższego czasu. W ostatnich kilku latach zostały opracowane standardy i metodyki pozwalające zarządzać portfelem oraz programami w sposób efektywny i skuteczny. Obecnie do najbardziej popularnych należą:
- Standard for Portfolio Management, autorstwa Project Management Institute (PMI),
- Standard for Programme Management, autorstwa PMI,
- Portoflio, Programme and Project Office (P3O), autorstwa Office of Government Commerce (OGC),
- Managing Successful Programmes (MSP), autorstwa OGC,
- VAL IT 2.0, autorstwa IT Governance Institute (ITGI).
We wszystkich powyższych opracowaniach podkreśla się, że projekty IT należy traktować analogicznie do innych projektów biznesowych. Wówczas będą one stanowić element programu biznesowego wchodzącego w skład portfela całej organizacji i powinny być odpowiednio zarządzane (w powiązaniu z innymi projektami biznesowymi i IT realizującymi ten sam cel biznesowy).
Czasami wyróżnia się także portfel projektów IT (zwłaszcza w dużych organizacjach), czyli zbiór projektów IT, które powinny być zarządzane łącznie, ponieważ ich produkty służą do zrealizowania tego samego celu biznesowego - stąd dostarczanie tych produktów musi być skoordynowane. Innym aspektem zarządzania portfelem projektów IT jest próba radzenia sobie przez IT z często występującą sytuacją, gdy przedsiębiorstwa nie są na tyle dojrzałe, aby realizować projekty w ramach jasno określonych programów. Wówczas grupowanie projektów IT w powiązaniu z określonym celem biznesowym pozwala nadać im odpowiedni priorytet i zapewnić koordynację w dostarczaniu określonych zdolności.
Podsumowanie
Zapewnienie efektywnej i skutecznej transformacji biznesowej jest jednym z kluczowych wyzwań współczesnych przedsiębiorstw. Jest to obszar, w którym dopiero w ostatnich 2-3 latach wypracowano kompleksowe metody zarządzania. Dodatkowym utrudnieniem jest zapewnienie koordynacji transformacji IT i biznesu. W praktyce często właśnie od IT rozpoczynają się próby uporządkowania procesów zarządzania projektami, programami i portfelem, co czasami prowadzi do budowy nieefektywnych rozwiązań skupiających się na wewnętrznych celach IT zamiast na celach całego przedsiębiorstwa.
Transformacja IT powinna być integralnym elementem transformacji biznesu. Dla skuteczności i efektywności transformacji IT niezbędne jest odpowiednie zaangażowanie biznesu w celu zapewnienia właściwych struktur nadzoru nad portfelem projektów IT, odpowiedniej charakterystyki tego portfela i wymaganych zasobów oraz biznesowych priorytetów dla projektów IT i skoordynowanego zarządzania zależnościami między tymi projektami, z punktu widzenia realizacji korzyści dla całego przedsiębiorstwa.
Bibliografia
- IT Governance Institute, Enterprise Value: Governance of IT Investments. The Val IT Framework 2.0, ITGI, 2008.
- Office of Government Commerce, For Successful Programme Management: Think MSP, The Stationary Office, 2007.
- Office of Government Commerce, Portfolio, Programme and Project Offices: P3O, The Stationary Office, 2008.
- Project Management Institute, The Standard for Portfolio Management, PMI, 2006.
- Project Management Institute, The Standard for Program Management, PMI, 2006.
- R. Sowden, Managing successful programmes, The Stationary Office, 2007.
- Ch. Venning, Managing Portfolios of Change with MSP for programmes and PRINCE2 for projects, The Stationary Office, 2007.