Przypisy
1 Kiedy pięć lat temu po raz pierwszy organizowana była polska delegacja do Berlina składała się ona z 40 uczestników, zaś wcześniej bywało na Educa zaledwie kilka osób.
Konferencja Online Educa 2007
Dorota Myko
Relacja z konferencji
Gdzie są granice form edukacji? - czyli od wchodzenia w skórę awatarów z gier komputerowych w "drugim życiu", po komputery montowane w uliczne mury w biednych dzielnicach indyjskich...
W bieżącym roku odbyła się 13. edycja konferencji "Online Educa" w Berlinie, która tradycyjnie już poświęcona była problematyce e-nauczania. Sesje, seminaria, warsztaty i fora trwały 3 dni - od 28 do 30 listopada. Na spotkanie, przygotowane przez firmę ICWE z Berlina (także organizatora targów Expolingua w Berlinie i w Pradze oraz kilku innych imprez edukacyjnych), przyjechała rekordowa liczba, 2122 uczestników z 95 krajów z całego świata (w ubiegłym roku w Educa uczestniczyło 2048 osób z 92 krajów). Goście byli przedstawicielami różnych grup zawodowych: firm szkoleniowych i działów personalnych korporacji, uniwersytetów i firm technologicznych, administracji państwowej i fundacji oraz wydawców dostarczających treści i multimedialne pomoce dydaktyczne. Wszystkie spotkania i wystąpienia odbywały się w języku angielskim.
Polską delegację zorganizowano już po raz piąty. Wspierało ją grono ponad 20 partnerów medialnych w internecie oraz instytucje, które po partnersku promowały Educa na swoich seminariach i konferencjach w bieżącym roku.
Polacy korzystali z wynegocjowanej, niższej - w porównaniu z innymi krajami - opłaty za swój udział. Dzięki temu na konferencję przyjechało 87 osób (w ubiegłym roku 55)1. W tym roku Polska znalazła się na piątej pozycji pod względem liczebności uczestników za: Niemcami - 366 osób, Holandią - 267, Wielką Brytanią - 267, Norwegią - 112, a przed Szwecją, którą reprezentowało 70 uczestników.
Do wystąpień zakwalifikowano przedstawicieli z czterech polskich instytucji: Fundacji Pomocy Matematykom i Informatykom Niesprawnym Ruchowo z Warszawy, Politechniki Śląskiej z Katowic, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza z Poznania oraz Uniwersytetu Warszawskiego. W części targowej swoją ofertę przedstawiały trzy firmy z Polski: 4systems (firma polsko-niemiecka), SuperMemo World Sp. z o.o. (z grupy wydawniczej PWN) oraz Plagiat.pl.
Niestety, nie odbył się, tak jak to miało miejsce w poprzednich czterech latach, "okrągły stół" zapraszający do współpracy z Polską. Było tak wiele zgłoszonych propozycji, że musieliśmy ustąpić miejsca nowym tematom i osobom, które jeszcze nie występowały w roli gospodarza "okrągłego stołu"- każdorazowo dla 9 gości.
Spotkania przedkonferencyjne zaczęły się dzień przed właściwą konferencją (a nie dwa dni wcześniej, jak poprzednio). W dniu 28 listopada 2007 r. odbyło się po raz pierwszy Sputnic Forum, którego celem było zgromadzenie wszystkich zainteresowanych wdrożeniami połączeń wirtualnych do telefonii komórkowej oraz zastosowanie społecznych oprogramowań, umożliwiających wideokonferencje i strumieniowy przekaz wideo w czasie rzeczywistym.
Równolegle odbywało się, po raz trzeci, inne forum - The Third International Forum on E-Learning for Defence and Security - poświęcone znaczeniu e-nauczania w zakresie obronności i bezpieczeństwa.
W dniu 28 listopada miało miejsce także 17 różnych warsztatów (kilkugodzinnych lub całodniowych, płatnych lub bezpłatnych) zarówno w hotelu InterContinental, jak i na Politechnice Berlińskiej oraz na FHTW - Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Berlinie.
Wzorem lat poprzednich, przygotowano specjalne popołudniowe spotkanie dla wszystkich osób, które przyjechały na Educa po raz pierwszy, aby pomóc im jak najlepiej zorganizować plan uczestnictwa w tej imprezie oraz nawiązać pierwsze zawodowe znajomości.
Właściwa Online Educa, w dniach 29 - 30 listopada, objęła prawie 100 sesji i 300 prezentacji. Poza sesjami plenarnymi uczestnicy mogli wybierać wśród 13 równoległych sesji połączonych w różne bloki tematyczne. W bieżącym roku skoncentrowano się głównie na zagadnieniach, takich jak:
- e-nauczanie w firmie,
- przyszłość nauczania w szkolnictwie wyższym,
- technologie ITC w tradycyjnym nauczaniu,
- e-nauczanie w instytucjach i jednostkach publicznych,
- nauczanie ustawiczne i nauczanie nieformalne,
- media i nowe technologie w projektowaniu i nauczaniu,
- gry i symulacje w nauczaniu,
- nauczanie za pomocą technologii mobilnych,
- edukacja 2.0 z wykorzystaniem Web 2.0,
- techniki wideo wspierające nauczanie na odległość,
- zarządzanie jakością w e-nauczaniu,
- testy i zaliczenia,
- powszechność dostępu do nauczania na odległość,
- zastosowanie wyników badań naukowych w nauczaniu wspieranym nowymi technologiami (TEL),
- strategie i praktyka e-nauczania.
Przez trzy dni zarówno forom, warsztatom, jak i konferencji towarzyszyła ekspozycja. Na ponad 100 stoiskach materiały informacyjne i promocyjne proponowało blisko 250 firm i instytucji. Dodatkowo, stoiska narodowe prezentowały: Norwegia i Finlandia, firmy ze Szwecji oraz Izba Handlowa Niemiecko-Holenderska.
Więcej szczegółów dotyczących przebiegu berlińskiej konferencji, galeria zdjęć oraz pełny program konferencji Online Educa 2007 można znaleźć na stronach www.online-educa.com. Organizatorzy serdecznie zapraszają do udziału w 14. edycji Online Educa w dniach 3-5 grudnia 2008 r. oraz od lutego 2008 r. do partnerskiej współpracy przy organizacji szóstej już polskiej delegacji do Berlina.