|
Jerzy Hausner, Anna Karwińska, Jacek Purchla (red.), Kultura a rozwój, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013
Ukazał się pierwszy polski podręcznik do ekonomii kultury, dostępny nieodpłatnie w formie drukowanej i elektronicznej. Książka podzielona jest na pięć części. W pierwszej omówiono podstawowe pojęcia i kategorie: rozwój społeczno-gospodarczy, dziedzictwo kulturowe, kulturę. W drugiej przestawiono informacje na temat polskiego sektora kultury: dotyczące polityki kulturalnej, sytuacji artysty, organizacji. Trzecia część poświęcona jest dziedzictwu kulturowemu, jego wpływowi na rozwój i sposobom wykorzystania jego potencjału. Część czwarta odnosi się do współczesnych procesów społeczno-ekonomicznych, kreatywności i innowacyjności. Ostatnia, piąta część ukazuje powiązania pomiędzy kulturą a gospodarką.
|
Stefan M. Kwiatkowski, Joanna Madalińska-Michalak (red.), Przywództwo edukacyjne. Współczesne wyzwania, Wolters Kluwer, Warszawa 2014
Prezentujemy zbiór tekstów poświęconych współczesnym wyzwaniom w obszarze przywództwa edukacyjnego. W części pierwszej, zatytułowanej Przywództwo edukacyjne i jego złożoność, autorzy odnoszą się do takich zagadnień, jak tworzenie zmiany, ludzki wymiar przywództwa, współczesne wyzwania, spojrzenie w przyszłość. W drugiej części, pt. Przywództwo edukacyjne w szkole: istotne problemy, poruszono m.in. kwestię sukcesu w przywództwie, zadań dyrektora, kształtowania postaw liderskich czy kreowania mikropolityki szkoły. Książka adresowana jest do władz szkół i nauczycieli, a także studentów oraz przedstawicieli władz oświatowych.
|
Andrzej K. Koźmiński, Ograniczone przywództwo. Studium empiryczne, Poltext, Warszawa 2013
Książka stanowi studium na temat przywództwa. Jest wynikiem badań autora i jego rozmów z 29 polskimi liderami, dzielącymi się własnymi przemyśleniami i doświadczeniami zdobytymi na drodze zawodowej, w tym m.in. z Leszkiem Balcerowiczem, Henryką Bochniarz, Aleksandrem Kwaśniewskim, Czesławem Langiem, Jerzym Owsiakiem czy Lechem Wałęsą. Poruszane w książce zagadnienia to m.in. definicje przywództwa, etyczny wymiar przywództwa czy teatr przywództwa. Na podstawie badań autor sformułował i zaprezentował teorię ograniczonego przywództwa.
|
Piotr Płoszajski (red.), Społeczna odpowiedzialność biznesu w nowej gospodarce, wyd. II zmienione i rozszerzone, Wydawnictwo OpenLinks, Warszawa 2013
W warunkach nowej gospodarki niezbędna jest kolejna redefinicja teorii i praktyki społecznej odpowiedzialności biznesu. Celem publikacji jest prześledzenie kanałów i form wpływu nowej architektury opartej na logice sieci na proces budowania strategii przedsiębiorstw. W książce omówione zostały m.in. takie zagadnienia, jak CSR 2.0, hiperarchia i globalna współpraca, komunikacja z interesariuszami, mierzenie opłacalności działań, CSR a funkcja sprzedażowa przedsiębiorstwa, powiązania z kulturą organizacyjną.
|
|
Lech Banachowski (red.), Postępy e-edukacji, Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa 2013
Publikacja prezentuje aktualny stan i problemy zastosowań technik komputerowych w kształceniu uniwersyteckim w Polsce i na świecie. Obszerna część jest poświęcona metodyce e-nauczania, modelom e-learningu i czynnikom wywierającym wpływ na jakość kształcenia. Zaprezentowano m.in. projekt automatycznej oceny postępów w nauce, przykłady wykorzystania bazy wiedzy, inteligentnych podręczników i telewizji edukacyjnej. Opisano także proces e-kształcenia z wykorzystaniem repozytoriów materiałów dydaktycznych dużych rozmiarów. Publikacja zwraca uwagę na psychologiczne aspekty e-learningu. Zaprezentowano techniki afektywne w e-nauczaniu i wskazano na konieczność ich dostosowania nie tylko do typu zadania, ale i indywidualnych predyspozycji ucznia. Poruszono problematykę cech, które mogą wpływać na uczenie się z wykorzystaniem e-narzędzi i na wybór zawodu programisty. Zwrócono uwagę na rolę e-learningu w zarządzaniu rozwojem kompetencji pracowników, podano również przykład wykorzystania metod analitycznych hurtowni danych w zarządzaniu uczelnią.
Z monografią można zapoznać się na stronie repozytorium Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych: https://repin.pjwstk.edu.pl
|
|
Tomasz Stefaniuk, Komunikacja w zespole wirtualnym, Difin, Warszawa 2014
Celem publikacji jest zaprezentowanie procesu komunikacji w zespołach wirtualnych oraz pokazanie, w jaki sposób zaprojektować skuteczny system komunikacji zespołu wirtualnego. W pierwszym rozdziale przedstawiono charakterystykę zespołów wirtualnych, w tym ich specyficzne cechy, zalety i wady oraz determinanty skuteczności ich pracy. W rozdziale drugim omówiono proces komunikacji oraz strukturalne uwarunkowania systemu komunikacji w zespole wirtualnym. Rozdział trzeci prezentuje zasady projektowania systemu komunikacji i proces jego analizy. W rozdziale czwartym autor przedstawił praktyczne zastosowanie opisanej metody.
|
|
Magazyn cyfrowy Spot On
Redakcja Obserwatora Finansowego przygotowała aplikację na tablety, która pozwala na pobranie magazynu Spot On z AppStore oraz GooglePlay. Wydawany raz w miesiącu Spot On zawiera zbiór artykułów na temat gospodarki krajowej i światowej, finansów publicznych oraz biznesu, wybranych na podstawie ich popularności w serwisie (najczęściej czytane i najczęściej komentowane teksty). Magazyn jest bezpłatny i może być przeglądany także bez połączenia z internetem.
|
Kamila Mikołajczyk, Dariusz Nawojczyk, Start-up po polsku. Jak założyć i rozwinąć dochodowy e-biznes, Helion, Gliwice 2013
Książka przeznaczona jest dla osób, które chcą rozpocząć działalność biznesową w internecie i potrzebują podręcznika od podstaw. W poszczególnych rozdziałach omówiono istotne zagadnienia związane z zakładaniem własnego przedsiębiorstwa. Autorzy rozpoczęli od weryfikacji pomysłu na biznes. Następnie prezentują źródła finansowania, formy prawne, a także kwestie wizerunku, logotypu, nazwy. W kolejnych częściach przedstawiono kwestie związane z zasobami ludzkimi, marketingiem, PR oraz reklamą. Książka napisana jest przystępnym językiem, zawiera przykłady, podsumowania i rady praktyków.
|
|
Łukasz Tomczyk, Arkadiusz Wąsiński (red.), Seniorzy w świecie nowych technologii. Implikacje dla praktyki edukacyjnej oraz rozwoju społeczeństwa informacyjnego, „Biblioteka Gerontologii Społecznej” 2013, nr 1-2, Śląsk Sp. z o.o. Wydawnictwo Naukowe
„Biblioteka Gerontologii Społecznej” to przedsięwzięcie naukowe poświęcone psychospołecznemu funkcjonowaniu osób starszych. W polecanej publikacji poruszono istotny temat funkcjonowania seniorów w świecie nowych technologii. W części pierwszej, pt. Seniorzy w płynnej ponowoczesności, zarysowano problematykę wpływu zmian technologicznych na życie osób starszych. Część druga, zatytułowana Edukacja osób starszych w zakresie nowych mediów, prezentuje aspekty dydaktyczne i możliwości włączania seniorów w świat cyfrowy. W części trzeciej, pt. E-usługi oraz e-rozwiązania dla osób w złotym wieku, przedstawiono m.in. portale społecznościowe, e-learning, sklepy internetowe czy rozwój telefonii komórkowej.
|
Innowacyjne metody nauczania ekonomii w szkołach, 11 kwietnia 2014 r., Ośrodek Sportu i Rekreacji w Warszawie
Zapraszamy na konferencję poświęconą nowym formom nauczania ekonomii w szkołach, organizowaną przez Forum Obywatelskiego Rozwoju. Spotkanie adresowane jest do nauczycieli przedsiębiorczości i wiedzy o społeczeństwie, którzy prowadzą zajęcia w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. W trakcie konferencji uczestnicy zapoznają się z możliwościami wykorzystania podczas zajęć komiksów ekonomicznych, narzędzi ekonomii eksperymentalnej oraz gier finansowo-edukacyjnych. Odbędzie się również dyskusja na temat stanu edukacji finansowej w Polsce oraz najważniejszych problemów w polskiej edukacji finansowej.
|
e-Technologie w Kształceniu Inżynierów, 30 kwietnia 2014 r., Politechnika Gdańska
Zapraszamy do udziału w konferencji, której celem jest popularyzacja najnowszych technologii w edukacji oraz pokazanie dobrych praktyk w tym zakresie. Podczas spotkania omówione zostaną przykłady wykorzystania najnowszych technologii w kształceniu na kierunkach inżynierskich. Zaprezentowane zostaną także modele tworzenia dydaktycznych zasobów multimedialnych, również wykorzystujące mobile learning. Prelegenci zademonstrują ponadto dobre praktyki wspierające pracę zespołową w środowisku wirtualnym.
|
|
|
|
|
|
- Kierunek e-książka, 6 marca 2014 r., Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego, http://biuletyn.uni.lodz.pl
- INTED2014, 8th International Technology, Education and Development Conference, 10-12 marca 2014 r., Walencja, Hiszpania, http://iated.org
- iPads in Higher Education, 20-22 marca 2014 r., Cypr, http://ipadsinhe.org
- eLSE 2014, eLearning and Software for Education Conference, 24-25 kwietnia 2014 r., Bukareszt, Rumunia, http://www.elseconference.eu
|
|
- eKNOW 2014 The Sixth International Conference on Information, Process, and Knowledge Management, 23-27 marca 2014 r., Barcelona, Hiszpania, http://www.iaria.org
- Innowacje i przedsiębiorczość. Teoria i praktyka, 24-25 kwietnia 2014 r., Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, http://www.wsb.edu.pl
|
|
- Edukacja równych szans, 10-11 marca 2014 r., Ołtarzew, k. Warszawy, http://www.pcgpolska.pl
- I Kongres Uniwersytetów Dziecięcych, 12 marca 2014 r., Warszawa, http://www.dzieci.edu.pl
- National Adult Language, Literacy and Numeracy Assessment Conference 2014, 1-2 maja 2014 r., Melbourne, Australia, http://www.acer.edu.au
|
Lifelong Learning Universities and the European Policies on Social Investment, 11-13 czerwca 2014 r., SGH, Warszawa
Zapraszamy do udziału w konferencji poświęconej kształceniu ustawicznemu oraz europejskim politykom w zakresie inwestycji społecznych. Wydarzenie jest organizowane wspólnie przez EUCEN - the European University Continuing Education Network, Szkołę Główną Handlową w Warszawie, Instytut Badań Edukacyjnych, Uniwersytet Gdański oraz Uniwersytecką Komisję Akredytacyjną.
|
Eduentuzjaści
Instytut Badań Edukacyjnych prowadzi projekt systemowy Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego (Entuzjaści Edukacji), którego celem jest wzmocnienie systemu edukacji w zakresie badań edukacyjnych oraz zwiększenie wykorzystywania wyników badań naukowych w polityce i praktyce edukacyjnej oraz w zarządzaniu oświatą. Rezultatem ma być poprawienie, począwszy od 2015 roku, stanu wiedzy na temat systemu edukacji i zwiększenie dostępu do informacji o badaniach, stworzenie narzędzi pomiaru osiągnięć edukacyjnych oraz narzędzi do prowadzenia badań edukacyjnych, a także wzmocnienie zaplecza instytucjonalnego dla badań.
|
HEInnovate
Komisja Europejska oraz OECD stworzyły nowy serwis HEInnovate, który służy jako narzędzie samooceny dla uczelni wyższych. Aby sprawdzić swoją uczelnię, należy zarejestrować się w serwisie i wypełnić kwestionariusz obejmujący siedem dziedzin: przywództwo i zarządzanie, zdolności organizacyjne, poziom nauczania i uczenia, wsparcie dla przyszłych przedsiębiorców, współpracę z biznesem, internacjonalizację działalności oraz oddziaływanie uczelni na otoczenie. W rezultacie można uzyskać tabelę ze swoimi wynikami oraz zapoznać się ze wskazówkami dotyczącymi dalszego rozwoju.
|
TechLaw.pl prawo nowych technologii
Polecamy serwis TechLaw.pl, którego celem jest wyjaśnianie kwestii dotyczących prawa nowych technologii, a więc kwestii prawnych odnoszących się do otaczającej nas rewolucji technologicznej. Autor prawnik Jakub Kralka publikuje komentarze dotyczące m.in. prawa autorskiego, cywilnego, prasowego, prawa własności przemysłowej i prawa w internecie. Znajdziemy w nich odniesienia do zagadnień bieżących, komentowanych w mediach. Są one jednak pokazane z innej prawniczej perspektywy.
|
OPAEN: Open Access Publishing in European Networks
OPAEN to non-profitowa fundacja, której celem jest wspieranie otwartego dostępu do publikacji akademickich. W jej serwisie internetowym tworzony jest zbiór tekstów, głównie z obszaru humanistyki i nauk społecznych (ponad 1500 pozycji), ale także z ekonomii (ponad 200), prawa czy geografii. Książki można łatwo wyszukiwać i zapisywać w formie PDF. OPAEN współpracuje też z wydawcami, bibliotekami i fundatorami badań naukowych w celu udostępniania wyników, zapewnienia jakości oraz tworzenia odpowiedników cyfrowych publikacji.
|
The Social Tech Guide
W serwisie zebrano 100 najbardziej inspirujących światowych innowacji społecznych, które wykorzystują nowoczesne technologie. Mowa tu o przedsięwzięciach wpływających na poprawę sytuacji ludzi w danym regionie. Przykładem może być aplikacja mobilna Dr Math, dzięki której studenci University of Pretoria są SMS-owymi tutorami dla uczniów w RPA, pomagając im np. w odrabianiu pracy domowej z matematyki. W chwili obecnej zarejestrowanych jest 28 tys. użytkowników aplikacji. To i inne rozwiązania wspierane są przez brytyjską organizację Nominet Trust.
|
Nominet Trust
Nominet Trust to brytyjska organizacja wspierająca innowacyjne przedsięwzięcia wykorzystujące nowe technologie, których celem jest przyczynienie się do rozwiązywania problemów społecznych w obszarze edukacji, zatrudnienia, opieki zdrowotnej i środowiska. Na jej stronie internetowej można zapoznać się z dofinansowanymi projektami (trwającymi i już zakończonymi) oraz dowiedzieć się, jak aplikować o fundusze dla swojego przedsięwzięcia. Od 2009 roku w projekty zainwestowano już ponad 15 milionów funtów.
|
INSEAD Knowledge
INSEAD Knowledge to serwis zawierający informacje na temat najnowszych badań i globalnych trendów m.in. w obszarze ekonomii, finansów, zarządzania, marketingu, przedsiębiorczości czy CSR. Poruszane są także zagadnienia różnorodności, etyki, kobiet w biznesie oraz zarządzania talentami. Informacje prezentowane są w formie artykułów, plików wideo, wywiadów z liderami oraz blogów. Wydawcą jest INSEAD - globalna szkoła biznesowa obejmująca swoim zasięgiem trzy kontynenty.
|