|
Dave Gray, Sunni Brown, James Macanufo, Gamestorming. Gry biznesowe dla innowatorów, Wolters Kluwer, Warszawa 2013
Stosowanie gier w biznesie staje się coraz popularniejsze, przede wszystkim ze względu na ich walory edukacyjne i możliwość popełniania błędów. Polecana publikacja jest zbiorem przykładów gier podzielonych na trzy kategorie: gry na otwarcie, gry pogłębiające oraz gry na zakończenie. Autorzy książki porównują swoją pracę nad publikacją do metody braci Grimm - podobnie jak twórcy słynnych baśni, zbierali najlepsze praktyki utrwalone jedynie w przekazach ustnych i dotąd niespisane, a następnie stworzyli z nich omawianą książkę. Brali pod uwagę działania stosowane w Dolinie Krzemowej i wielu innowacyjnych firmach, ale zaprezentowane gry mogą być przydatne zarówno osobom rozpoczynającym przygodę z własnym biznesem, jak i doświadczonym przedsiębiorcom.
|
|
Raport What Presidents Think: A 2013 Survey of Four-Year College Presidents, „The Chronicle of Higher Education, Pearson 2013”
Zapraszamy do zapoznania się z ciekawym raportem prezentującym wyniki badań przeprowadzonych przez „The Chronicle of Higher Education” w styczniu 2013 roku na niemal 400 reprezentantach władz czteroletnich uczelni. Wyniki zostały także porównane z poprzednią edycją badania, realizowaną w roku 2005, co daje pogląd na zmiany zachodzące w tym obszarze.
Główną bolączką obecnych władz są według wskazań finanse. Pozyskiwanie funduszy i zarządzanie budżetem to sprawy, które pochłaniają ponad połowę czasu przeznaczonego na codzienne obowiązki. Posiadanie zrównoważonego budżetu jest też według respondentów wyznacznikiem sukcesu. Jeśli chodzi o przygotowanie studentów do wejścia na rynek pracy (zbieżność programów akademickich z potrzebami rynku), władze oceniają je pozytywnie. Niestety odmienna jest ocena pracodawców (dane pochodzą z innego badania przeprowadzonego na przedsiębiorcach), według których trudno jest znaleźć wykwalifikowanych kandydatów wśród absolwentów.
|
Hubert Izdebski, Jan Michał Zieliński, Ustawa o stopniach naukowych i tytule naukowym. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2013
Ukazał się pierwszy na rynku wydawniczym komentarz do ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym, zmienionej w sposób znaczący 18 marca 2011 roku. Komentarz zawiera analizę przepisów ustawy, rozstrzygnięcia Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów Naukowych oraz sądów administracyjnych, poglądy autorów, interpretacje oraz wskazówki dotyczące prawidłowego postępowania. Publikacja adresowana jest do nauczycieli akademickich i pracowników naukowych uczelni, a także do pracowników innych jednostek, które są uprawnione do nadawania stopni naukowych.
|
Janusz Barta, Ryszard Markiewicz, Prawo autorskie. 3. wydanie, Wolters Kluwer, Warszawa 2013
Ukazało się trzecie wydanie książki Prawo autorskie, publikowanej wcześniej w 2008 i 2010 roku. W obecnej wersji została znacząco rozszerzona i zmodyfikowana, z uwzględnieniem zmian wynikających z wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, nowych dyrektyw UE, konwencji międzynarodowych i orzecznictwa polskiego. Książka w kompleksowy sposób omawia tematykę praw autorskich, w tym prawo autorskie w internecie oraz w Unii Europejskiej. Odrębne rozdziały poświęcone są sui generis ochronie baz danych oraz Komisji Prawa Autorskiego. W uwagach końcowych podjęto próbę nakreślenia przyszłości prawa autorskiego.
|
Gary S. Becker, Richard A. Posner, Nieoczywistości. Ekonomiczna teoria wszystkiego, Wolters Kluwer, Warszawa 2013
Laureat nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii G.S. Becker oraz sędzia Sądu Najwyższego USA R.A. Posner stworzyli bardzo ciekawą i przystępną książkę dotyczącą różnych problemów na styku ekonomii i innych dziedzin. Jest to zbiór ponad stu tekstów opublikowanych w latach 2004-2007 na ich wspólnym blogu, zamieszczonych w ośmiu rozdziałach zatytułowanych kolejno: Płeć i populacja, Prawa własności, Uniwersytety, Motywacje, Praca i zatrudnienie, Środowisko i klęski żywiołowe, Zbrodnia i kara, terroryzm oraz Świat. Każda z części zawiera postscriptum, będące swoistym podsumowaniem danego obszaru tematycznego. Wstęp do książki napisał prof. Leszek Balcerowicz.
|
Dariusz Jemielniak, Życie wirtualnych dzikich. Netnografia Wikipedii - największego projektu współtworzonego przez ludzi, Poltext, Warszawa 2013
W książce zaprezentowano wyniki badań etnograficznych autora, prowadzonych w latach 2006-2012 na społeczności Wikipedii. Obszar badań obejmował m.in. kwestie władzy i hierarchii w tej społeczności, jej model biznesowy, rolę konfliktów i różnic poglądów oraz modele rozwiązywania konfliktów, zakres kontroli i biurokracji, ewolucję przywództwa. Wikipedia jest w publikacji przedstawiona jako nieekspercka organizacja otwartej współpracy, która działa, mimo że wszystko wskazuje na to, że działać nie powinna. Autor analizuje jej kulturę i wartości, przywołuje wiele spraw kontrowersyjnych (np. niemieckiej nazwy Gdańska - Danzig), posługuje się komentarzami zamieszczanymi przez użytkowników Wikipedii, a także prezentuje dane statystyczne.
|
Wojciech Szafrański, Utopijny uniwersytet, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań 2013
Ukazała się publikacja Utopijny uniwersytet omawiająca problemy współczesnych uczelni za pomocą języka i obrazów nietypowych dla prac naukowych. Pierwszy rozdział książki zatytułowany Czarny i Biały Uniwersytet dotyczy budowania marki szkoły wyższej i pozycjonowania uczelni. W rozdziale drugim, pt. Błazen na Uniwersytecie autor przedstawia 27 wskazówek dla osób zajmujących stanowiska doradców rektora. Ostatni, trzeci rozdział - Ariely na Uniwersytecie prezentuje studia przypadków zachowań studentów i pracowników uczelni wyższych w różnych sytuacjach.
|
|
Jarosław Kordziński, Nauczyciel, trener, coach, Wolters Kluwer, Warszawa 2013
We współczesnym świecie osoba przekazująca wiedzę może pełnić różne role: nauczyciela, trenera, coacha. Niektóre z kompetencji przydatnych do ich pełnienia są takie same, jednak bywają one także przeciwstawne. Autor postawił sobie za cel zaprezentowanie w publikacji specyfiki poszczególnych funkcji (w tym ich walorów i niebezpieczeństw). Ciekawym dodatkiem jest aneks zawierający testy na style uczenia się i role w zespole, opisy aktywizujących metod nauczania, narzędzia pracy trenera czy też ćwiczenia wzmacniające coaching.
Książka adresowana jest głównie do nauczycieli, którzy chcą przygotować się do pełnienia roli trenera oraz coacha.
|
|
Maciej Dutko, E-biznes. Poradnik praktyka, wyd. II, Helion, Gliwice 2013
Pierwsze wydanie niniejszej publikacji ukazało się w 2010 r. i cieszyło bardzo dużą popularnością. Czytelnicy po zastosowaniu prezentowanych narzędzi mogli pochwalić się wzrostem sprzedaży na poziomie od kilkudziesięciu do kilku tysięcy procent. Potrzeba przedstawienia uaktualnionych i rozszerzonych zagadnień zaowocowała drugim wydaniem książki. Poszczególne rozdziały dotyczą komunikacji biznesowej, tworzenia ofert, obsługi klienta czy też budowania przewagi konkurencyjnej, a więc tematów bliskich praktykom. Książka zawiera także informacje na temat praw autorskich, teorii e-marketingu oraz telepracy.
|
Jan Kasprzycki-Rosikoń, Jacek Piątkowski (red.), Crowdsourcing. Jak angażować konsumentów w świat marek, Onepress, Gliwice 2013
Crowdsourcing to nowe zjawisko marketingowe polegające na wykorzystaniu wiedzy tłumu (zazwyczaj konsumentów) w celu udoskonalania istniejących produktów bądź kreowania nowych. W krótkim czasie doprowadziło do rewolucji w marketingu - zmiany tradycyjnego podejścia, w którym to firma jest twórcą, a klient odbiorcą, na współpracę, pozwalającą lepiej dostosowywać produkty do potrzeb konsumentów. Książka prezentuje to zjawisko, omawiając wiele jego aspektów (m.in. mierzenie skuteczności, zarządzanie społecznością, zagadnienia prawne), a także prezentując perspektywy dalszego rozwoju.
|
Raport Czarna lista barier dla rozwoju przedsiębiorczości, Konfederacja Lewiatan, Warszawa 2013
Konfederacja Lewiatan opublikowała raport zawierający listę barier dla rozwoju przedsiębiorczości w Polsce. Przy każdej zauważonej barierze znajduje się jej opis, podana jest przyczyna prawna lub faktyczna (np. numer aktu prawnego), a także rekomendowany sposób rozwiązania sytuacji. Bariery podzielono na sześć kategorii: ogólnogospodarcze utrudniające prowadzenie działalności gospodarczej, wynikające ze stosunków pracy, podatkowe, dotyczące wykorzystywania funduszy strukturalnych, z zakresu ochrony środowiska oraz branżowe (tu wydzielono branżę telekomunikacyjną i medialną, banki i instytucje finansowe, prawo pocztowe, prawo o ruchu drogowym, prawo farmaceutyczne).
|
|
Stanisław Wydymus, Agnieszka Głodowska (red.), Handel międzynarodowy w dobie gospodarki opartej na wiedzy, Difin, Warszawa 2013
Książka prezentuje praktyczne i teoretyczne aspekty międzynarodowej wymiany handlowej z uwzględnieniem zmienionego otoczenia - przejścia od gospodarki industrialnej i postindustrialnej do gospodarki, w której dominującą rolę odgrywa wiedza. W kolejnych rozdziałach omawiane są m.in. takie zagadnienia, jak: handel towarami zaawansowanymi technologicznie, handel usługami opartymi na wiedzy, powiązanie inwestycji zagranicznych z transferem wiedzy czy pozycja konkurencyjna Polski w handlu wyrobami wysokiej techniki.
Książka adresowana jest do pracowników naukowych, studentów kierunków ekonomicznych i praktyków gospodarczych.
|
|

Entrepreneuria Start-up Academy, 10 lipca - 4 września 2013 r., Warszawa
Fundacja MOST organizuje wakacyjny ośmiotygodniowy program adresowany do osób, które chciałyby prowadzić własny biznes w branży IT (studentów i naukowców). W ramach warsztatów odbędą się spotkania z mentorami, wspólne prace nad aplikacjami i usługami, eksperymenty i inspirujące dyskusje. Akademia zakończy się prezentacją stworzonych prototypów i biznesplanów przed potencjalnymi inwestorami podczas Demo Day.
Akademia to element projektu Entrepreneuria (Akcelerator Przedsiębiorczości), który współfinansowany jest przez NCBiR w ramach programu „Kreator Innowacyjności - Wsparcie innowacyjnej Przedsiębiorczości Akademickiej”.
|
(KO)MEDIA, 18-20 września 2013 r., Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre oraz Vysoká škola finanční a správní Praha zapraszają do udziału w międzynarodowej konferencji (KO)MEDIA. Konteksty dyskursu medialnego: (KO)munikacja, (KO)operacja, (KO)ntestacja. Tematyka konferencji obejmuje m.in.: rolę mediów i specyfikę komunikowania się w ponowoczesności; związki pomiędzy mediami, ekonomią i prawem; dziennikarstwo ekonomiczne i obywatelskie; kontestację władzy, rewolucję technologiczną, społeczną odpowiedzialność mediów.
|
Społeczeństwo informacyjne w Europie - teraźniejszość i przyszłość, 19-21 września 2013 r., Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Zapraszamy na międzynarodową konferencję Sieci Krajów Grupy Wyszehradzkiej PGV pt. Społeczeństwo informacyjne - perspektywa europejska i globalna. Celem spotkania jest „wieloaspektowe i międzynarodowe spojrzenie na problematykę konsumenta, gospodarstwa domowego i rynku w warunkach społeczeństwa informacyjnego”. Podczas spotkania omówione zostaną także wyniki badań prowadzonych w Katedrze Rynku i Konsumpcji UE w Katowicach w ramach grantu E-konsument w Europie - komparatywna analiza zachowań.
|
|
ICEEE 2013: The Second International Conference on E-Learning and E-Technologies in Education, 23-25 września 2013 r., Łódź
Centrum Nauczania Matematyki i Fizyki Politechniki Łódzkiej organizuje po raz drugi międzynarodową konferencję poświęconą e-learningowi i zastosowaniu e-technologii w edukacji. W spotkaniu uczestniczyć będą międzynarodowi eksperci. Zakres tematyczny jest bardzo szeroki i obejmuje różnego rodzaju aspekty, m.in. pedagogiczne, techniczne czy metodologiczne. Referaty zgłoszone na konferencję będą podlegały podwójnej recenzji, a po przyjęciu zostaną przedłożone IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers) do potencjalnej publikacji. Serdecznie zapraszamy do udziału w konferencji.
|
|
ICETE 2013 International Joint Conference on e-Business and Telecommunications, 29-31 lipca 2013 r., Reykjawik, Islandia
Konferencja ICETE złożona jest z sześciu spotkań, z których każde poświęcone jest innej tematyce. DCNET dotyczy komunikacji i networkingu, ICE-B - stricte e-biznesu, zaś OPTICS - optycznych systemów komunikacji. SECRYPT to spotkanie na temat systemów bezpieczeństwa i kryptografii, SIGMAP - przetwarzania sygnałów i aplikacji multimedialnych, a WINSYS - bezprzewodowych systemów informacyjnych i sieci. Konferencja organizowana jest we współpracy z międzynarodowymi ekspertami, którzy będą dzielić się z uczestnikami swoimi poglądami, doświadczeniem i wynikami badań.
|
ICEBE 2013 The 10th IEEE International Conference on e-Business Engineering, 11-13 września 2013 r., Coventry, Wielka Brytania
Już po raz dziesiąty odbędzie się międzynarodowa konferencja ICEBE sponsorowana przez IEEE Technical Committee on Business Informatics and Systems. Podczas spotkania omawiane będą najnowsze osiągnięcia i wynalazki z dziedziny e-biznesu: innowacyjne modele biznesowe, nowe kanały marketingowe i sprzedażowe, systemy, oprogramowanie i rozwiązania w zakresie usług. Uczestnicy konferencji będą mogli również wziąć udział w warsztatach towarzyszących poświęconych np. tematyce cloud computing.
|
|
i-KNOW 2013, 4-6 września 2013 r., Messe Congress Graz, Austria
Już po raz trzynasty odbędzie się międzynarodowa konferencja i-KNOW podejmująca tematykę zarządzania wiedzą oraz technologii wiedzy. Co roku uczestniczy w niej ok. 500 osób, reprezentujących różne kraje, branże i środowiska. W ramach spotkania wydzielono obszar naukowo-badawczy i-Science, część poświęconą zastosowaniom praktycznym i-Praxis oraz Industry - część która dotyczyć będzie gier edukacyjnych, mobilności, zdrowia i farmacji.
|
14th European Conference on Knowledge Management - ECKM 2013, 5-6 września 2013 r., Kaunas, Litwa
Kaunas University of Technology zaprasza do udziału w konferencji poświęconej zarządzaniu wiedzą. Tegoroczne spotkanie zbiega się w czasie z Prezydencją Litwy w Unii Europejskiej, co pozwoli na pogłębienie dyskusji w zakresie zarządzania wiedzą obejmującą wyniki badań naukowych, ich zastosowań praktycznych i wpływu na ekonomię oraz społeczeństwo w krajach europejskich. Podjęte zostaną także tematy transferu wiedzy pomiędzy nauką a biznesem czy tworzenia innowacyjnych przedsiębiorstw opartych na wiedzy. Serdecznie zapraszamy do udziału w konferencji.
|
|
The Personal Learning Enviroments Conference 2013, 10-12 lipca 2013 r., Berlin, Niemcy oraz Melbourne, Australia
The Personal Learning Enviroments Conference to międzynarodowa konferencja naukowa odbywająca się co roku w innym mieście. Tegoroczna edycja, wzorem poprzedniej, zostanie zrealizowana równolegle w dwóch miastach: w Berlinie oraz w Melbourne. Uczestnicy na obu kontynentach będą dyskutować na temat indywidualnego środowiska kształcenia, a więc pewnego systemu tworzonego przez osobę uczącą się, który pozwala na zarządzanie procesem uczenia się, zasobami dydaktycznymi oraz kontaktami z członkami społeczności uczącej się.
|
Przedsiębiorstwo jako organizacja ucząca się, 10-11 października 2013 r., Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Celem konferencji jest przeprowadzenie dyskusji oraz zaprezentowanie wyników najnowszych badań w obszarze postrzegania przedsiębiorstwa jako organizacji uczącej się. Zakres tematyczny spotkania obejmuje różnorakie aspekty tego zagadnienia, m.in. relacje międzyorganizacyjne, uwarunkowania psychospołeczne, podejście systemowe do uczenia się czy sytuacje kryzysowe w organizacyjnym uczeniu się. Ważnym elementem będzie umiejscowienie tematu w praktyce zarządzania.
|
Mapa kwalifikacji
Instytut Badań Edukacyjnych tworzy pierwszą w Polsce mapę kwalifikacji. Powstaje ona w ramach prac nad Polską Ramą Kwalifikacji, grupującą pozyskane w czasie edukacji kwalifikacje na kilku poziomach. Mapa jest narzędziem interaktywnym, pozwalającym na sprawdzenie, jakie kwalifikacje są niezbędne do wyuczenia się danego zawodu, na jakich ścieżkach edukacyjnych można je zdobyć i jakie instytucje prowadzą kształcenie w tym zakresie. W chwili obecnej można zapoznać się z mapą zawierającą 18 kwalifikacji. Będzie ona systematycznie rozszerzana o kolejne.
|
Courious.com
Prezentujemy serwis edukacyjny Courious (ang. ciekawy, zaciekawiony), który wspiera ideę kształcenia ustawicznego, niezależnego od oficjalnego programu edukacyjnego, lecz bazującego na ciekawości ludzkiej i własnej chęci poznawania świata nauki. Na portalu znajdziemy filmiki z lekcjami dotyczącymi wielu aspektów życia, podzielonymi na kilka kategorii: np. Zrób to sam, Zdrowy styl życia, Nauka, Gotowanie. Lekcje można komentować, dodawać zdjęcia, komunikować się z nauczycielem, poznawać innych studentów.
|
ArcNote
Aplikacja ArcNote służy do obróbki zdjęć, notatek i prezentacji wykonanych podczas spotkań lub konferencji. Zdjęcia robione z dość dużej odległości przechodzą proces kadrowania i poprawy jakości, aby w rezultacie otrzymać obraz niemal identyczny z tym, który był wyświetlany na ekranie. Tak sporządzone notatki można kategoryzować i zapisywać w oddzielnych katalogach. Dodatkową atrakcją jest możliwość pozostawienia zapisu dźwiękowego nagrywanego w trakcie wykonywania zdjęcia. W ten sposób mamy notatkę z komentarzem głosowym.
Aplikacja dostępna jest w GooglePlay na system Android.
|
Consumer classroom - portal dla nauczycieli
Zachęcamy do zapoznania się z nowym portalem edukacyjnym dla nauczycieli z krajów członkowskich Unii Europejskiej. Działa on na zasadzie serwisu społecznościowego i zawiera interaktywne zasoby edukacyjne dla uczniów w wieku 12-18 lat. Dostępne są też narzędzia do tworzenia własnych interaktywnych lekcji, fora oraz czat. Nauczyciel może stworzyć własną wirtualną klasę, komunikować się z nauczycielami z innych krajów, dzielić się swoimi materiałami.
Portal finansowany jest przez Komisję Europejską.
|
Yammer
Przedsiębiorstwa mogą tworzyć własne sieci społecznościowe dla swoich pracowników za pomocą oprogramowania Yammer. Działa ono na podobnej zasadzie jak Facebook czy Twitter i pozwala na udoskonalenie komunikacji korporacyjnej i zwiększenie efektywności pracy. Yammer łączy się też z innymi programami, takimi jak SharePoint czy SAP. Dane przechowywane są w chmurze, co pozwala na dostęp z każdego miejsca, także za pomocą smartfonów. Oprogramowanie umożliwia wymianę wiedzy, współdzielenie plików i wspólną pracę nad dokumentami.
|