Co rożni platformy edukacyjne Moodle i OLAT?
Komentarze do artykułu:
-
Rafał Moczydło, 2010-10-18 14:12:11
Proszę wybaczyć, że komentarz będzie obszerny, ale jest ich sporo jak na jeden artykuł. Wiele spraw poruszonych w artykule wymaga wyprostowania. Proszę też nie przyjmować, że jestem ewangelizatorem Moodle, uważam jednak, że artykuł mija się z prawdą, a w wielu miejscach jest nieprecyzyjny.
---------
W Polsce w ostatnim okresie OLAT cieszy się coraz większym powodzeniem i staje się istotnym konkurentem powszechnie wykorzystywanego oprogramowania Moodle.
--------
Wątpliwe, aby Olat stawał się istotnym konkurentem dla Moodle, może w przyszłości. W jak wielu miejscach jest w Polsce wykorzystywany?
---------
Istnieje możliwość eksportowania i ponownego importowania do innej instalacji OLAT zasobów edukacyjnych (w tym kursów) oraz współdzielenia ich z innymi użytkownikami, co nie jest możliwe w Moodle.---------
W Moodle możliwe jest eksportowanie zasobów edukacyjnych, a nawet całych kursów ze strukturą i użytkownikami pomiędzy różnymi instalacjami.
----
Moodle jest system o prostej, ale nieco chaotycznej strukturze i dość słabo zorganizowanym interfejsie graficznym.
-------
Przydałby się jakiś konkret wyjaśniający na czym polega "chaotyczność struktury" oraz "słabo zorganizowany interfejs graficzny". Tym bardziej, że można go modyfikować.
---------
Struktura graficzna oparta na z góry określonych szablonach umożliwia dokonywanie jedynie drobnych modyfikacji wewnątrz instalacji platformy (głównie jako nowa aktywność w kursie.
---------
Szablony graficzne moodle nie są z góry określone. W dosyć łatwy sposób można je modyfikować, jeżeli chce się komuś zajrzeć do pliku CSS. Jeżeli nie chce się, to jest cała masa gotowych szablonów stworzonych przez społeczność Moodle
--------
Moodle jest systemem opartym głównie na kursach. Oznacza to, że większość działań odbywa się wewnątrz kursów, a poza nimi platforma oferuje niewielką liczbę innych aktywności związanych z nauczaniem. Natomiast OLAT, jako niezależne środowisko uczenia się, przewiduje pracę grupową - funkcjonalność, która może być również stosowana poza kursami.
---------------
Trochę nieodpowiednio przeprowadzone porównanie, w którym mówi się o dwóch różnych cechach obu systemów. W Moodle praca odbywa się w kursach - prawda W Moodle również możliwa jest praca grupowa.
-------------
Moodle wymaga wybrania przez prowadzącego jednego z trzech formatów kursów. Dla osób preferujących bardziej elastyczne rozwiązania odpowiedni może być OLAT, umożliwiający definiowanie własnych kursów i zachowywanie ich jako „kursy tymczasowe”.
-------------
W Moodle można wybrać więcej niż trzy formaty kursów.
------------
Istotnym ograniczeniem Moodle jest fakt, że ze względu na architekturę dane nie mogą być przechowywane w pamięci systemu, ale muszą być zawsze pobierane z bazy danych lub systemu plików.
-----------
Niezrozumiałe zdanie. Czy Olat nie korzysta z bazy danych?
-----------
Ograniczona licencja GNU GPL sprawia, że na platformie Moodle w przypadku wprowadzania nowych, niedozwolonych przez tę licencję modyfikacji mogą wystąpić trudności, np. niezgodność modułów (moduły utworzone w jednej wersji systemu mogą nie działać w innej wersji). W przeciwieństwie do Moodle, elastyczna licencja Apache platformy OLAT zapisuje każdy nowy element, a więc pozwala na własne, dowolne rozszerzenia i modyfikacje.
--------------
O jaką licencję GNU GPL chodzi? Akurat GNU GPL 3 jest kompatybilna z licencją Apache. Licencja GPL umożliwia jakiekolwiek własne modyfikacje kodu, więc nie rozumiem co jest niedozwolonego. W przeciwieństwie do tego, licencja Apache zezwala na tworzenie zamkniętego oprogramowania, czyli takiego, w którym nie można dokonywać zmian, bo nie ma wglądu w kod źródłowy. Jeżeli się mylę, proszę o rozjaśnienie, bo z treści tego zdania nie dowiadujemy się wiele. -
Karolina Grodecka, 2010-11-10 09:14:40
Witam, do listy pana Rafała dodam, że Moodle posiada wbudowany Instant messaging, który pozwala na komunikację między użytkownikami wewnątrz Moodla. Poza tym Moodle daje możliwość komunikacji synchronicznej - istnieje narzędzie do wideokonferencji OpenMeeting, które współgra z Moodlem, jednak trzeba je dodatkowo zainstalować (co w przypadku Moodle nie jest nowością - istnieje wiele dodatków, wymagających doinstalowania np. książka). Pozdrawiam -
drmargolis, 2010-12-10 11:30:07
Droga Pani Palko! To dobry pomysł zestawiać platformy e-learningowe. Tylko dlaczego w takich wersjach? Moodle 1.8 przestało być używane jakieś 5 lat temu. Cały pani wysiłek poszedł więc na marne w związku z tym, ze obecna linia rozwojowa 1.9 i niedawno pojawiająca się 2.0 to ogromny krok naprzód! Radzę następnym razem być bardziej roztropnym co do trawienia czasu na podobne zestawienia. Aha. I więcej tabelek proszę. Taka wizualna reprezentacja funkcji oprogramowania jest powszechnie stosowana. Łatwiej się ją czyta. Pozdrawiam i głowa do góry, następnym razem na pewno będzie lepiej ;) -
drmargolis, 2010-12-10 11:44:43
Małe sprostowanie. Nie 5 a ok. 2 lata. Mój błąd. Co nie zmienia faktu, ze to wersja 1.8 jest przestarzała, rzadko używana i przestała być rozwijana. http://moodle.org/stats/ -
anonim, 2011-05-28 21:28:00
szkoda ze pani autor nie odpowiedziala sobie na pytanie "po co pisze ten artykul?" - stad mamy cos wtornego, napisanego pod teze i pelnego bledow. Ale publikacja jest :-) -
Waldek, 2012-09-30 14:31:06
Zgadzam się z uwagami zamieszczonymi pod artykułem, na który przypadkiem trafiłem. Niestety artykuł mija się z prawdą w wielu miejscach, co wskazuje, iż jego autorka nie zna Moodle (no ja nie znam OLATA) - szkoda więc, że ktoś takie artykuły pisze - marnując czas wszystkim! Pozdrawiam Waldek
Weź udział w dyskusjach komentujących inne artykuły
- » Dostępność stron internetowych – wymóg czy powinność [wydanie 91]
- » Trudności w nauczaniu programowania na poziomie edukacji wczesnoszkolnej z perspektywy nauczycieli - absolwentów szkół pedagogicznych [wydanie 75]
- » Version 2.0 of the individual style of conducting classes by an academic teacher in the context of contemporary changes and trends in education [wydanie 74]
- » Przywództwo autentyczne a zaangażowanie w pracę - porównanie sektora publicznego z sektorem prywatnym [wydanie 72]
- » Metoda modelowania procesu oceny efektywności produkcji z wykorzystaniem standardu BPMN [wydanie 69]
- » Wykorzystanie programu LabSEE do tworzenia eksperymentów ekonomicznych online [wydanie 61]
- » Dlaczego warto uczestniczyć w szkoleniach? [wydanie 60]
- » Oczekiwania płacowe studentów i absolwentów Politechniki Wrocławskiej wobec pierwszego pracodawcy [wydanie 59]
- » Tutoring jako alternatywna metoda pracy z uczniami zdolnymi w szkole [wydanie 57]
- » Ocena kompetencji organizacji pracy u osób wchodzących na rynek pracy [wydanie 55]