![zobacz podgląd](/image/mobi/lupa_mobile.jpg)
|
Krzysztof Gawroński, Arkadiusz Stefan, Zarządzanie placówką oświatową, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2008
![zobacz podgląd](/image/mobi/lupa_mobile.jpg)
Publikacja Zarządzanie placówką oświatową Krzysztofa Gawrońskiego i Arkadiusza Stefana stanowi swoiste vademecum prawa oświatowego i jego zastosowania w kierowaniu instytucjami oświatowymi. Omówiono w nim zasady prowadzenia szkół i placówek oświatowych (rozdział pierwszy), organizację roku szkolnego (rozdział drugi), a także przeprowadzane w placówkach kontrole (rozdział trzeci). Odrębny rozdział (czwarty) poświęcony jest dokumentacji organizacji pracy, w tym dokumentacji warunków pracy i nauki oraz dokumentacji finansowej. Na szczególną uwagę zasługuje rozdział piąty, omawiający narzędzia informatyki w organizacji i zarządzaniu szkołą. Kwestie usprawnień w działaniu szkolnej administracji, promocji szkoły przez stronę WWW oraz wdrożenia planu informatyzacji będą z pewnością interesujące dla wielu dyrektorów polskich placówek.
Praktycznym elementem publikacji są wzory dokumentów zamieszczone w rozdziale szóstym, np. wzór regulaminu uczniowskiego, kryteria oceny pracy dyrektora szkoły czy wzór instrukcji obiegu dokumentów.
Książkę polecamy dyrektorom szkół i innych placówek oświatowych, a także osobom zajmującym się zarządzaniem oświatą.
|
![zobacz podgląd](/image/mobi/lupa_mobile.jpg)
|
"Change" - The Magazine of Higher Learning
![zobacz podgląd](/image/mobi/lupa_mobile.jpg)
"Change" jest dwumiesięcznikiem poświęconym zagadnieniom szkolnictwa wyższego, wydawanym we współpracy z The Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching. Ma on na celu dostarczanie najnowszych informacji praktykom w instytucjach edukacyjnych, korporacjach, administracji. Magazyn prezentuje nowe trendy, omawia wdrażane programy edukacyjne, a także zajmuje się innymi aspektami związanymi ze szkolnictwem, m.in.: technologiami, programami nauczania, finansowaniem edukacji, zarządzaniem oświatą czy zmianami potrzeb studentów.
|
Hubert Paluch, (Nie)profesjonalny rynek usług szkoleniowych w Polsce, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2008
![zobacz podgląd](/image/mobi/lupa_mobile.jpg)
Celem publikacji jest przedstawienie i omówienie wyników badań przeprowadzonych w 2006 roku na grupie ponad 180 organizacji szkoleniowych, członków Polskiej Izby Firm Szkoleniowych. Badania objęły podstawy prawne tworzenia firm świadczących usługi szkoleniowe oraz stronę podażową rynku niepublicznych usług szkoleniowych w Polsce, m.in. obszary działania, formy zatrudnienia i poziom wykształcenia trenerów, formy i metody prowadzenia szkoleń, projektowania programów, metody oceny efektów szkoleń.
W ostatniej części publikacji autor przedstawia propozycję zmian na rynku niepublicznych usług szkoleniowych, zmierzających do uzyskania przez usługi szkoleniowe cech usługowego produktu oraz do ograniczenia udziału w rynku nieprofesjonalnych organizacji szkoleniowych.
Zamówienia należy kierować na adres: h.paluch@pwsbijo.pl
|
Yochai Benkler, Bogactwo sieci. Jak produkcja społeczna zmienia rynki i wolność, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008
![zobacz podgląd](/image/mobi/lupa_mobile.jpg)
Na polskim rynku wydawniczym (dwa lata po premierze) pojawiła się książka Yochai Benklera Bogactwo sieci. Jak produkcja społeczna zmienia rynki i wolność (The Wealth of Networks. How Social Production Transforms Markets and Freedom). Publikacja, która powstawała ponad dekadę, w opinii entuzjastów [...] kreuje "ogólną teorię internetu" z oczywistym nawiązaniem do legendy Johna M. Keynesa, a nawet "Bogactwa narodów" Adama Smitha (z przedmowy do polskiego wydania). Autor podzielił rozważania na trzy części. Pierwsza dotyczy usieciowionej gospodarki informacyjnej i produkcji partnerskiej. W drugiej autor analizuje ekonomię polityczną własności i wspólnot (wolność osobistą, wolność polityczną, wolność kultur, więzi społeczne). Trzecia część opisuje politykę wolności w momencie zmiany. W ostatnim rozdziale dokonuje on przeglądu omawianych zagadnień.
Publikację można nabyć w księgarni internetowej wydawnictwa: http://waip.pl
|
![zobacz podgląd](/image/mobi/lupa_mobile.jpg)
|
Technologie informatyczne w zarządzaniu wiedzą. Uwarunkowania i realizacja, red. Piotr Adamczewski, Maciej Zakrzewicz, "Zeszyty naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu", nr 22, Poznań 2009
![zobacz podgląd](/image/mobi/lupa_mobile.jpg)
22 numer "Zeszytów naukowych Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu" poświęcony jest tematyce stosowania technologii informatycznych w zarządzaniu wiedzą. Autorami opracowań są pracownicy naukowi, jak również praktycy, którzy prezentują własne doświadczenia z projektowania i wdrażania technologii.
Pierwsza część publikacji dotyczy szeroko rozumianych uwarunkowań technologii zarządzania wiedzą oraz kierunków ich doskonalenia. W części drugiej przedmiotem analiz stały się konkretne technologie informatyczne wspomagające w praktyce zarządzanie wiedzą. W trzeciej, ostatniej części punktem odniesienia są aspekty realizacyjne wybranych koncepcji i rozwiązań informatycznych.
Pozycja adresowana jest do osób, które chcą zapoznać się z nowoczesnymi metodami zarządzania wiedzą.
|
Marian Golka, Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008
![zobacz podgląd](/image/mobi/lupa_mobile.jpg)
Autor książki Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne już we wstępie zadaje pytanie, czy nieustanny rozwój środków ludzkiego komunikowania (mowa, pismo, druk, fotografia, telefon, telewizja i wreszcie internet) poprawia efektywność komunikowania, czy też przeciwnie - stwarza nowe problemy, bariery i zakłócenia. W publikacji przedstawia on niedoskonałości komunikacji: wiedzę niepełną, półprawdy, w których funkcjonujemy każdego dnia.
Pierwsza część pt. Komunikowanie czy nie-komunikowanie? omawia teoretyczne aspekty komunikowania, jego istotę, bariery, fazy i filtry, a także problematykę komunikowania międzynarodowego. Część druga charakteryzuje społeczeństwo informacyjne, prowokacyjnie nazywane (dez)informacyjnym, co ma uwypuklić jego mankamenty. Autor analizuje w niej zagadnienia manipulacji, nierówności, zmian w kontaktach międzyludzkich, a także deficytu mądrości, przy jednoczesnym zalewie informacji. Trzecia część - Przekaz czy przemyt została poświęcona zniekształceniom i celowym przekłamaniom, obecnym m.in. w stereotypach, mitach czy graffiti. Ciekawym dodatkiem jest Mały słownik blefów i blefowania, zamieszczony na końcu książki.
|
Witold Abramowicz, Filtrowanie informacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2008
![zobacz podgląd](/image/mobi/lupa_mobile.jpg)
Demokratyzacja w dostępie do informacji oraz egzystowanie w społeczeństwie, które wciąż tworzy, rozpowszechnia i użytkuje informację doprowadziło do sytuacji, kiedy to coraz częściej spotykamy się ze zjawiskiem nadmiaru informacji. Paradoksem tego przesytu jest z kolei zjawisko braku pożądanej informacji przy jednoczesnym jej nadmiarze. Narzędziem mogącym usprawnić pozyskiwanie informacji są filtry informacji, a więc systemy informacyjne, które eliminują dokumenty niepotrzebne danemu użytkownikowi, dając łatwiejszy dostęp do informacji, której szuka. Według autora mogą one być wykorzystywane m.in. w celu poprawienia zdolności decyzyjnych kadry kierowniczej, ale również powszechnie w społeczeństwie informacyjnym. Publikacja w szczegółowy sposób charakteryzuje proces filtrowania informacji. Omówiono w niej m.in. wyniki wielu projektów badawczych, w tym finansowanych przez Unię Europejską.
Książka uzyskała nagrodę Stowarzyszenia Wydawców Szkół Wyższych w konkursie na Najlepszy Podręcznik Akademicki w roku 2008. Polecamy ją szczególnie osobom zajmującym się systemami informacyjnymi i filtrowaniem informacji, a także wszystkim zainteresowanym rozwojem społeczeństwa informacyjnego.
|
Istotna poprawa innowacyjności Europy
![zobacz podgląd](/image/mobi/lupa_mobile.jpg)
Pod koniec stycznia 2009 został opublikowany raport pokazujący, że Unia Europejska poczyniła ostatnio - jeszcze przed kryzysem finansowym - istotne postępy pod względem poziomu innowacyjności. Udało się zredukować lukę innowacyjną, jaka dzieli europejską gospodarkę od amerykańskiej czy japońskiej. Szczególny progres miał miejsce w nowych krajach członkowskich, takich jak: Cypr, Rumunia czy Bułgaria. W Unii Europejskiej, szczególny postęp innowacyjności można odnotować w obszarach zasobów ludzkich oraz dostępności finansowania innowacji. Niemniej innowacyjne inwestycje wydają się wciąż relatywnie słabe, zwłaszcza w porównaniu do Stanów Zjednoczonych czy Japonii. Jednocześnie, wraz ze wspomnianym raportem The 2008 European Innovation Scoreboard (EIS) zostały opublikowane wyniki analiz przeprowadzonych w ramach The 2008 Science, Technology and Competitiveness.
Ciekawym wnioskiem płynącym z przeprowadzonych badań jest podział europejskich krajów na 4 grupy zróżnicowane pod względem wyników innowacyjności (bo choć wszystkie kraje poprawiły swe wyniki innowacyjności, to jednak stopień poprawy jest istotnie różnicowany):
- "liderzy innowacji" - do grupy tej zaliczono: Szwajcarię, Szwecję, Finlandię, Niemcy, Danię oraz Wielką Brytanię. Wśród nich zaś Szwajcaria i Niemcy szczególnie szybko poprawiają swoje wyniki w zakresie innowacyjności;
- "druga liga" to Austria, Irlandia, Luksemburg, Belgia, Francja, Holandia - kraje te wyróżniają się wciąż wyższą innowacyjnością niż średnia europejska. Warto zwróć szczególną uwagę na Irlandię oraz Austrie, które są liderami tej grupy;
- "przeciętni" - Cypr, Islandia, Estonia, Słowenia, Czechy, Norwegia, Hiszpania, Portugalia, Grecja i Włochy - to kraje, którym daleko do europejskiej czołówki, a ich wyniki innowacyjności kształtują się nieco poniżej wartości średnich dla UE;
- "nadrabiający dystans" - najmniejsze powody do zadowolenia, ale tym samym także największy potencjał poprawy mają takie kraje jak: Malta, Węgry, Słowacja, Polska, Litwa, Chorwacja, Rumunia, Łotwa, Bułgaria i Turcja (jako kraj stowarzyszony z UE). Warto zwrócić szczególną uwagę na nowo przyjęte kraje - Bułgarię i Rumunię, które mogą się pochwalić najlepszymi wskaźnikami poprawy innowacyjności. I choć ich poziom w tym zakresie wciąż znacznie odbiega nawet od średniej europejskiej, to jednak uwaga państw Europy zwrócona jest właśnie w ich stronę.
|
![zobacz podgląd](/image/mobi/lupa_mobile.jpg)
|
E-marketing w akcji, czyli jak skutecznie wzbudzać pożądanie klientów i zazdrość konkurencji, red. Konrad Pankiewicz, Helion, Gliwice 2009
![zobacz podgląd](/image/mobi/lupa_mobile.jpg)
Czym jest permission marketing, a czym desktop marketing? Jak strategicznie planować media w internecie? O czym pamiętać, tworząc społeczność wokół marki? Jak skutecznie zarządzać projektem e-marketingowym? Osobom poszukującym odpowiedzi na te i inne pytania z dziedziny marketingu online polecamy publikację E-marketing w akcji, czyli jak skutecznie wzbudzać pożądanie klientów i zazdrość konkurencji pod redakcją Konrada Pankiewicza.
Książka ma charakter ściśle praktyczny i porusza wiele zagadnień obecnych na co dzień w pracy osób zajmujących się e-marketingiem, sprzedażą oraz obsługą klienta. W szerszym zakresie publikacja adresowana jest do wszystkich zainteresowanych wykorzystaniem internetu w celach marketingowo-sprzedażowych.
|
Anna Dąbrowska, Mirosława Janoś-Kresło, Arkadiusz Wódkowski, E-usługi a społeczeństwo informacyjne, Difin, Warszawa 2009
![zobacz podgląd](/image/mobi/lupa_mobile.jpg)
Celem publikacji jest zaprezentowanie zachowań konsumentów na rynku e-usług w Polsce. W rozdziale pierwszym omówiono proces budowy społeczeństwa informacyjnego, w tym informatyzacji gospodarstw domowych i przedsiębiorstw. W rozdziale drugim dokonano charakterystyki poszczególnych e-usług, m.in. e-administracji, e-handlu, e-edukacji, e-kultury, e-zdrowia. Rozdział trzeci poświęcony jest rodzajom i metodom badań e-konsumentów. Opisano w nim badania ilościowe i jakościowe z uwzględnieniem metod nowoczesnych (np. eye trackingu czy etnografii wirtualnej) i tradycyjnych. Ostatni rozdział to analiza e-konsumenta jako uczestnika e-rynku, w tym profilu e-konsumenta, motywów i barier korzystania z e-usług, oceny poczucia bezpieczeństwa i poziomu świadomości konsumenckiej.
|
Piotr Wasilewski, Open content. Zagadnienia prawne, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2008
![zobacz podgląd](/image/mobi/lupa_mobile.jpg)
Publikacja Piotra Wasilewskiego Open content. Zagadnienia prawne jest pierwszą na polskim rynku wydawniczym książką charakteryzującą prawne aspekty ruchu open content. Większość omawianych zagadnień dotyczy umów licencyjnych tworzonych w jego ramach. Po zaprezentowaniu podstawowych rodzajów umów autor omawia procedurę ich zawierania, a także przedmiot i podmiot umowy, czas jej trwania, formę oraz odpowiedzialność stron umowy. Odrębne rozdziały zostały poświęcone zagadnieniom prawa prywatnego, międzynarodowego oraz umowom w obrocie konsumenckim (B2C). Pełne wersje licencji zostały zamieszczone na końcu książki.
Monografię polecamy osobom zainteresowanym zagadnieniami prawnymi internetu.
|