AAA

Graduates of non-traditional fields of study on the labour market five years after graduation

Marek Rocki

Abstract

The article presents the results of work on non-traditional fields of study (as a continuation of the research described in Rocki 2018b, 2018c, 2022a). The aim of the study was to verify the hypothesis about the validity of conclusions regarding selected fields of study initially formulated on the basis of data on the economic fate of graduates following their first year after graduation, but taking into account data obtained five years after graduation. Changes in the values of selected indicators determined in the nationwide system for monitoring the economic fate of graduates and information from the reports of the Polish Accreditation Committee (PKA) were compared in the study, with focus on fields classified as non-traditional (conducted in one or at most several universities). An additional goal of the work was to verify the hypothesis about the differences in the fate of graduates of non-traditional and traditional fields of study with the same name (similar learning outcomes) and the impact of migration on the economic fate of graduates. The results discussed in the author's previous publications were confirmed: some of the analysed non-traditional fields of study are not valued by employers. However, it was also shown that in most of the analysed cases graduates of non-traditional fields of study are assessed better by employers than those of traditional fields of study. Graduates of a few selected non-traditional fields tend to take up work in voivodeships other than the voivodeship of their studies. Comparison of the conclusions resulting from the data from the system for monitoring the economic fate of graduates with the PKA reports developed in the procedure for assessing the quality of education leads to the conclusion that PKA reports are often more favourable for universities than the valuation of graduates on the labour market.

Keywords: non-traditional fields, monitoring the economic fate of graduates, quality assurance, labour market, categorisation of fields of study, employability of graduates

References

  • Bugaj, J. M. i Szarucki, M. (2018). Czynniki determinujące kreatywne środowisko w uniwersytecie. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 161, 133-145. https://doi.org/10.33119/SIP.2018.161.10
  • Chmielecka, E. i Dokowicz, M. (2022). Zmiany w systemie kształcenia: PRK, kształcenie studentów, studia oraz kształcenie specjalistyczne - stan prognozowany na 2025 r. z projekcją do 2030 r., z uwzględnieniem zmian wynikających z Procesu Bolońskiego. W: J. Woźnicki (red.) Trendy, modele i perspektywy rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce: 2021-2025 z projekcją do roku 2030 (s. 221-240). Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
  • Dąbrowski, M. (2006). Przedsiębiorczość akademicka. e-mentor, 3(15), 16-18. https://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/15/id/295
  • Kistryn, S., Żądzińska, E., Duszczyk, M., Stepnowski, P. i Witkoś, J. (2017). Tradycja akademicka i "postępowa zachowawczość", Forum Akademickie, 7-8, 44-47.
  • Poznańska, K. (2014). Przedsiębiorczość akademicka: cechy i znaczenie w gospodarce światowej i polskiej. Studia Ekonomiczne, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, 183(2), 164-172.
  • Rocki, M. (2018a). Czy nowe kierunki studiów są dowodem na innowacyjność szkół wyższych? e-mentor, 3(75), 14-21. https://doi.org/10.15219/em75.1358
  • Rocki, M. (2018b). Jakość kształcenia a ekonomiczne losy absolwentów. Analiza przypadków. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(51), 219-239. https://doi.org/10.14746/nisw.2018.1.11
  • Rocki, M. (2018c). Kierunki atypowe: szansa czy ślepa ścieżka? Humanities and Social Sciences, 25, 213-226. https://doi.org/10.7862/rz.2018.hss.30
  • Rocki, M. (2022a). Kategoryzacja polskich uczelni akademickich w świetle danych z systemu monitorowania ekonomicznych losów absolwentów. Gospodarka Narodowa, 4(312), 42-59, https://doi.org/10.33119/GN/154833
  • Rocki, M. (2022b). Relatywna premia płacowa jako efekt zmiany miejsca zamieszkania absolwentów studiów wyższych. Wiadomości Statystyczne, 4(67), 1-17. https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.8261
  • Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki, Dz. U. z 2007 nr 164 poz. 1166. (2007). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20071641166
  • Sarrico, C. S. i Godonoga, A. (2021). Higher education system rankings and benchmarking. W: E. Hazelkorn i G. Mihut (red.), Research handbook on university rankings. Theory, methodology, influence and impact (s. 197-209). Elgar Handbooks in Education. https://doi.org/10.4337/9781788974981.00025
  • Ustawa z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym, Dz. U. 1990 nr 65 poz. 385 z późn. zm. (1990). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19900650385
  • Ustawa z dnia 20 lipca 2001 r. o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym, ustawy o wyższych szkołach zawodowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, Dz.U. 2001 nr 85 poz. 924. (2001). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20010850924
  • Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, Dz. U. 2005 nr 164 poz. 1365 (2005). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20051641365
  • Ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw, Dz. U. 2011 nr 84 poz. 455. (2011). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20110840455
  • Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Dz. U. 2018 poz. 1668 (2018). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001668
AUTHOR

Marek Rocki

About the article

DOI: https://doi.org/10.15219/em103.1645

The article is in the printed version on pages 35-44.

pdf read the article (Polish)

How to cite

Rocki, M. (2024). Absolwenci kierunków atypowych na rynku pracy w pięć lat po ukończeniu studiów. e-mentor, 1(103), 35-44. https://doi.org/10.15219/em103.1645